Heinakuussa tänä kesänä tuli 25 vuotta täyteen siitä, kun ostin ensimmäinen E24-mallin BMW:ni Hampurista. Siitä lähtien minulla on ollut niitä käyttöautoina, eriasteisina projekteina, purettavana tai kunnostettavana aina vähintään yksi kerrallaan. Vuoden 2004 juhannuksena syntyi ensimmäinen lapseni ja silloin ostin itselleni oman ikäiseni vuoden 1968 BMW 1800 NK-mallin. Ajoin sillä kesän ja pakkasin koko harrasteeni syksyllä 2004 latoon. Niin E24:set, E28 M5:n kuin tuon NK:n. Suljin oven ja katsoin elämässäni eteenpäin.
Autoharraste oli 20 vuodessa antanut paljon, mutta mitään ei saavuta jos ei kunnolla panosta. Nyt oli aika panostaa muihin asioihin. Olin saanut lapsena löytää harasteeni ilman kodin mallia, mutta sen hyvällä tuella. Vanhempani tai lähipiirini eivät olleet autohulluja, kaikkea muuta. Silti sain ekan omani 3-vuotiaana puun alle ja maatilan verstaassa oli helppoa ja sallittua harrastaa ja kehittyä jos vain läksyt ja tilan työt oli tehty. Halusin antaa lapsilleni mahdollisuuden samaan, enkä siis leimata heidän lapsuuttaan ja kiinnostuksenkohteitaan omilla touhuillani. Olin eronnut BMW-kerhon hallituksesta vuotta aiemmin ja alkoi aika latojemmarina ja nettiharrastajana. Ostin ja myin projekteja ja osia, Suomesta ja Saksasta, mutta en tehnyt hands on mitään. Seurasin alaa ja mm. BTCF:n nousua, uhoa ja kehittymistä verrattomaksi BMW-foorumiksi.
Eräänlainen käännekohta oli vuosi 2006 ja Teijon kartanossa pidetyt E24-mallisarjan 30-vuotisjuhlat. Omat autot olivat liian projekteja saattaa tien päälle talon rakentamisen imiessä ajan. Lainasin Eurocarsin rivistä valkoisen -84 635 CSi:n mustalla Recaro-nahkasisustalla ja annoin mennä viikonlopun pedal to the metal. Aurajoen rantoja kurvaillessani iski päähäni valkoisen värin kauneus E24:n linjoissa ja päätös joskus hankkia sellainen oli tehty. Muutamia vuosia myöhemmin ilmaantui nettiautoon syksyn korvalla myyntiin Japanista muutamia vuosia aiemmin tuotu peli. Alla 18" Alpinat ja myyjänä Btcf:n nimimerkki Juhis. Kas kohtaloani ajattelin ma silloin! Auto, jonka halusin ja myyjänä mies, jonka kanssa oltiin tuning clubin foorumilla piikitetty puolin ja toisin foorumilla ainakin sen hyvän viisi vuotta. Ei kun härkää sarvista, kännykkä käteen ja soittoa Mykkäselle Mansesteriin: "Kuinka olisi Juhis, vittuillaankos toisillemme vai tehdäänkö autokaupaa?" Juhis kauppamiehenä valitsi jälkimmäisen ja viikon sisään oli homma paketissa tavalla, joka teki vanhaan vaikutuksen. Hän sai ansaitsemansa katteen ja minä haluamani värisen E24:sen.
Auto oli suht siisti, mutta projekti. Paljon fiksiä kaipaava vastatakseen sellaista harrasteautoa, jolla paksu keski-ikäinen voi pyöriä kylillä ilman säälittäviä katseita. Suunnitelmana oli ajaa hetki ja kartoittaa puutteet, hankkia osat talvella -12 ja kunnostaa auto kesäksi -12. Oli kutenkin niin hauskaa ja helppoa kurvailla kuussatkulla, että innostuin hankkimaan siihen kitkat kun ebaysta oli jossakin vaiheessa löytynyt 17" BBS RC:t. Hellasäröähän siitä tuli kun silloin kolmeen kasvanutta lapsilaumaa talviaamuisin kahva edellä aamuruuhkissa vietiin kouluun ja päiväkotiin. Oli hieno lumitalvi ja minä poika verestin kunnolla muistojani ajalta, jolloin kv-628iA oli käyttöauto, Helsinkiin vei vanha ykköstie ja 3HP-22 löi aina kakkosta pesään sadassa kun lähdettiin rekan takaa talvikelillä ohi. Talven myötä Amerikan foorumeilta löytyi valkoinen E24 18" BBS RC-vanteilla maahan lyötynä. Se iski ja koska Juhis oli jo -60/40 sarjan autoon katsastanut, tarvittiin enää vanteet. Kaksi sarjaa järkihintaisia RC 061 + 062 vanteita löytyikin maailmalta ja kesäksi -12 laitettin paremmat alle eikä maltettu mitään suurempia kunnostuksia tehdä. Hyvä niin sillä ajamalla ne hyvät visot kehittyvät ja Miami Vice 2010-luvun tyyliin oli homman nimi. Teetin Photoshoppauksen foorumilla kultaisista 18" vanteista, hankin M635 CSi:n Sporttipuhvelisisustan, ajoin kesän ja vein auton joulukuussa -12 latoon. Työelämä vei taas mennessään ja ideaa hiottiin sekä kampetta hankittiin tietokoneen ruudun ääressä vuodet 2013-14.
Tänä kesänä 25-vuotisjuhlani merkeissä ja nyt lasten vaatimuksesta (sic!) hommaan tartuttiin. Auto on lasten ehdoton suosikki, eksotiikkaa 2000-luvun mukuloille, jotka ovat varttuneet ja matkustaneet ikkunat ummessa ilmastoiduissa autoissa. Bemarilla mennään lasit auki, tukat hulmuten ja "Sporttivaihde!" huutaa kuusivuotias Jope osoittaen EH-laatikon potiikkaa kiihdytystä ruinaten
Päivitän myöhemmin tarkempia juttuja auton fiksaamisesta, puhvelinahkasisustan entisöinnistä, vanteiden kunnostamisesta jne. Visio, johon osat on hankittu ja nyt pääosin kunnostettu ja asennettu on se, että vuoden -86 kalleimmassa sisustassa kuunnellaan vuoden -86 kalleimmasta Beckeristä (830 Mexico Diversity) vuoden -86 parasta musiikkia BMW Sound Systemin läpi ajaen matalammalla kuin kukaan osasi tuolloin haaveilla ja suureimma pyörillä kuin kukaan silloin edes näki unta. Ja siemalla takapenkillä penkkien välissä olevasta orkkiskylmäkaapista Warsteineria. Sain ajokorttini tuon vuoden 1986 marraskuussa.
Kuvina, toistaiseksi vain nopeina kannykkäräpsyinä:
-Noutoilltana syyskuussa 2011 Alpinat alla Sääksmäen Silta-ravintolalla
-Kotipihassa talvella -12 BSS RC 17" ja kitkat alla
-Ukkopekan sillalla Naantalissa kesäkuussa -12 BBS RC 18" alla
-Photoshop kullatuista pyöristä Miami Vice 80's tyyliin. Tämä vahvisti vision ja sitä tuijotettiin sadat kerrat ennen toimeen tarttumista. Jätti-Kiitokset vielä Btcf:n BarFly-nimimerkille.
-Brinkhallin kartanolla Kakskerrassa, koulukyydissä ja kesäyönä kotipihassa elokuussa 2015