BMW E39 520i vm. 2002 steptronic automaticilla ajettu 250.000. Muutama viikko sitten vaihteiston varoitusvalo syttyi heti tallista liikkeelle lähdön jälkeen. Sammutus ja ihmettely ohjekirjan kanssa, mitähän se voisi indikoida. ”Ota yhteys BMW-huoltoon, kaikki vaihteet eivät välttämättä toimi”. No ajetaan sitten ainakin tämä keikka niillä numeroilla, jotka pelaa. Auto käyntiin, valo kateissa ja toiminta normaalia. Itse ajattelin tuon jälkeen lootassa olevan jotain menossa tukkoon vanhojen öljyjen vuoksi tai öljyn määrässä vajausta, joten mennäänpä vaihdattamaan uudet öljyt ja suodatin, sillä öljyt ja kaikki vaihteiston muutkin palikat olivat tehtaan jäljillä. Motonet -korjaamolla suoritettiin täydellinen vaihteiston öljynvaihto: pohja auki, vanhat öljyt pois, huuhtelu, uusi suodatin ja tiiviste, uudet öljyt ja jokin pieni määrä lisäsuoja-ainetta sisään, 490 euroa. Kaikki hyvin jonkin aikaa, mutta tänään heti tallista peruutettaessa vikavalo syttyi. Ajelin sen jälkeen laajassa pihassamme, jolloin mittarivalotaulussa ei näkynyt vaihteiston merkkivalon kohdalla mitään (pitäisi näkyä P, R, N, D tai steptronicin valittuna ollessa 1-5 numerot) eikä steptronic -valinta toiminut, muuten kyllä. Takaisin talliin ja hetken meditoinnin jälkeen päätin vielä ajaa lisää selvittääkseni, mitkä vaihteet on pelissä. Eipä onnistunut tutkimus, sillä taas kaikki toimii niin kuin pitääkin. Talli on kylmä ja lämmitin lohkolämmittimellä 2 tuntia (ulkona -12) ennen ajateltua ajoa. Sitä vaihtoehtoa, että lähdetään markkinoille ja laitetaan mahdollinen ajoittainen vika kiertoon ei meillä ole, sillä auto on muuten ikäisekseen loistavassa kunnossa ja tavoitteena on olla loppukäyttäjä.
Jotenkin on kuitenkin semmoinen kutina, että ongelma ei ole itse laatikon sisällä, sillä niin juoheaa ja äänetöntä toiminta on. Eli missä on boksi, joka toimintaa ohjaa että näkisi mallin numerosarjan ja voisi aluksi samalla ruiskuttaa elektroniikkadeodoranttia liittimiin? Käytettyjen boksien hinnat on vajaasta 50 eurosta ylöspäin, niin voisihan sitä ostaa boksin reserviin, ettei jäätäisi kairaan, jos vika ärtyisi pahaksi jonain päivänä. Löytääkö merkkiliikkeen tai halvemmankin korjaamon testeri ongelman, jos se ei ole testivaiheessa päällä?