Hei vaan,
Joskus olen nähnyt ihan selkeitä katsastajan ohjeita siitä, mitä minäkin vuonna on tullut vaadituksi ja mitä toleransseja minkäkin osalta on.
Katsastutin nyt joulukuun alkupuolella erästä vuonna 2006 valmistettua autoa ja vaikkakin se hyväksyttiin, jäin ihmettelemään katsastajan kommentteja. Lähdettiin asiallisesta, eli pakoputkessa oli yksi löysä liitos, jonka vuoksi kannatus oli pettänyt ja oli vähäinen vuoto. Se ei vaikuttanut edes päästömittaukseen.
Siirryttiin auton takaosaan. 13-napaisessa rasiassa on kannessa naarmu ja kannesta puuttuu koriste - kansi on rikki ja peräkärryn töpseli voi irrota.
Nyt on jo kaksi korjauskehoitusta - kolmannesta tulee hylky!
Ystävällisesti jätettiin kirjaamatta seuraavat puutteet:
-Toisessa takaheijastimessa on halkeama, mutta toimii muuten.
-Päiväajovalot toimivat auton käydessä, mutta takavalot eivät. Eikä ole valotunnistinta, joka kytkisi normaalit ajovalot päälle pimeällä.
-Alkuperäisissä ajovaloissa ei ole kaukovalojen referenssilukua nähtävillä, joten niiden pitäisi riittää eikä lisäkaukovaloja tulisi olla.
Määräykset muuttuvat jatkuvasti, mutta muistelen, että ainakin ennen:
-heijastimesta sai olla rikki 30%.
-13-naparasian kansi EI pidä pistoketta kiinni
-Ajovaloautomatiikka ei edes ollut vaadittu 2006 valmistetuissa autoissa
-Päiväajovalojen kanssa EI kuulu palaa takavalot, vaikka se on kuitenkin Suomessa sallittu (ei siis vaadittu)
-Kaukovalojen referenssiluvun puuttuessa niille laskettiin 20 jokaiselle, joten lisävaloille olisi varaa yhteensä 60 referenssilukua. Lisävalojen referenssilukujen summa alitti tämän.
Mainittakoon, että annoin katsastajalle alusta assti työrauhan ja tulin seuraamaan halliin sen etenemistä vasta hänen pyynnöstään toisen "osuman" jälkeen.
Alku oli hyvä ja "hyväksytty" tulos tuli, mutta koin kyllä tuon vinoilun tuloksena, että ollaan lähellä paluuta 80-luvulle, jossa hylkyjä tehdään mielivaltaisesti. Onko muilla ollut tänä vuonna kummia kokemuksia uusista määräyksistä, vai voinko todeta, että olen vain kohdannut huonoja ihmisiä...