Fertan toimii kokolailla hyvin, bussivolkkarin koko pohja käsiteltiin sillä 3v sitten ja uutta ruostetta on vain siellä missä käsipelissä (suihkepullosta) levitetty aine on jäänyt liian ohueksi. Kesäauto toki ja kilometrejäkin tulee viitisen tuhatta vuodessa, mutta auto seisoo kuitenkin ulkona koko käyttökauden, vapusta marraskuulle.
Hinnasta huolimatta pitäisin sitä hintansa arvoisena. Ongelma vaan on että ympäristömääräykset EU.ssa ovat kiristyneet niin että sen tekeminen ja myyminen joko on tulossa laittomaksi tai jo on laitonta: Jos tarvitsee niin parasta ostaa pari litraa nyt.
Pohjaan meni puolisen litraa 1:1 vedellä laimennettua Fertania eli reilu puolet litran pullosta, ehkäpä parinkympin edestä. Sen edestä se on jaksanut ruostetta kyllä torjua ja näyttää mustana paljon paremmalta kuin ruosteenruskea pelti, vaikka ruosteen röpöinen pinta ei tietenkään miksikään muutukaan. Se ei ole pohjapuolella niin haitannut. Huono puoli on että perussuihkepullo syöpyy päreiksi alta aikayksikön tuolla, jotain vähän tukevampaa tarvitsee. Tai kunnon paineilmavehkeet kotelosuojan levittämiseen, ne sopivat tuohonkin kun viskositeetti on lähinnä vettä.
Jos taas haluaa maalia niin POR-15 on aika hyvä (musta) maali ruostesuojauksiin, mutta muitankin vaihtoehtoja on, vaikkapa tämä
www.tikkurila.fi/ammattilaiset/tuotteet/...mazinc_99.3933.shtml
Kunnon sinkkimaali pohjalle niin ei ihan heti ruostu uudelleen. Toki tuon alta pitää vanha ruoste poistaa hapottamalla tms., siinä missä POR-15 pysyy parhaiten ruosteisessa pinnassa (ja on niin paksua että tasaa pikkumontut kätevästi): Toisenlainen käyttötilanne.
Ruosteesta tuli mieleen että coupet taisivat olla Karmannin koritehtaan kasaamia ja Karmann säästi maalia viimeiseen asti: Saman putkan tekemässä Volkkarissa katto ja kattopilarit ovat verhoilun alta täysin ilman maalia. Samoin kaikki kotelorakenteet jotka eivät suoraan näy, nimim. "2 moista".
Näkyy tietenkin aivan kosmisena ruostumisnopeutena näin myöhemmin: Aivan sama ongelma Volkkareissa kuinE24:ssa.