Mutta toisaalta panin merkille, että äsken kokeilemassani uudessa 318i:ssä oli lämpömittari vakiona. Ja siis oikein celcius-asteikolla. Erikoista.
Ja uudessa viitosessa on fyysiset kehyksen kahden ison mittarin ympärillä, siis sellainen kromireunus. Vaikka itse pyöreä mittari on pelkkä näyttö.
Kunhan tuo puheohjaus tuosta kehittyy, niin eiköhän siitä tule varteenotettava. Omassa 530i:ssä se toimii silloin kun toimii, ja sellaista ei viitsi käyttää. Mutta nämähän paranee koko ajan.
Toisaalta on ennustettu, että ei mene kauaa kun voit ohjata konetta silmälläsi, ehkä jo 5 vuoden päästä. Kun autokin alkaa tietää mihin katsot, se pystyy tekoälyllä päättelemään mitä voisi olla seuraavaksi tapahtumassa, ja osaa tarjota oikeampaa infoa ja toimenpiteitä.
Tulevaisuudessa tämä kovin muodikas digitalisaatio tulee jemmaamaan monet asiat meiltä piiloon. Itse keräilen vielä vinyylejä, ja kuuntelen musiikkini pääasiassa fyysisiltä formaateilta. Mutta ymmärrän myös edustavani viimeisiä mohikaaneja - tulevaisuus on Star Trek. Sanot koneelle mitä tahdot, ja siinä se on. Ilman mitään hillitöntä käyttöliittymää kymmenine ikoneineen. Zero learning on avainasia - jos käyttö ei suju tuosta vaan, ihminen vaihtaa asiaa. Kukaan ei ole ennenkään lukenut manuaalia, mutta nykyään ei edes yritetä. Tehdään sitä mikä sujuu.Jos ei suju, tehdään muuta. Tarjonta antaa meille tähän mahdollisuuden.
Eilen tuli hieno ohjelma Boschin taulusta:
fi.wikipedia.org/wiki/Maallisten_ilojen_puutarha
500 vuotta sitten kun joku näki tuon taulun, muisti sen loppuelämänsä. Samoin jos näki Pietarinkirkon tai Kölnin katedraalin. Nykyään tällainen erottautuminen ei ole oikein mahdollista. Trump voi kylvää yksi aamu kolme hupaa twiittiä, mutta kiinnostus ei oikein elä edes iltapäivään. Nykyään syöte on jatkuva, ja jos ei ole ihminen irtautuu.
Kunhan nämä BMW:t tästä vielä vähän kehittyy, niin eihän niistä pääse missään eroon. Ne varmaan jo tietää vuorokauden ajasta ja sijannistasi riippuen että kohta varmaan tulet ajamaan, ja etsii ajankohtaan sopivat reittiehdotukset valmiiksi, ja lämmittää vähän konetta, penkkiä ja rattia.
Ennen sinä tunsit BMW:si, tulevaisuudessa sinun BMW tuntee sinut paremmin kuin sinä BMW:n.