Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: X5 M50d

X5 M50d 02.05.2017 19:34 #5108

Onko muilla kokemusta X5 M50d omapäisestä vaeltelusta, erityisesti kesärenkailla?
vm 2014 F15 Alla sekarengastus, mutta samat koot kuin tehdasasennus. Edessä taitaa olla 255 ja takana 285
Ensiasennusrenkaat olivat Good Year ja niillä ajo oli vielä kohtuullista, mutta uudet Continentalit
ovat varsin ikävät ajettavat. Auto hakee kaikki ajourat ja kallistumat ja sitä joutuu todella ojaamaan.
Niskavikaiselle asia käy jo suuresta rasitteesta.
Omasin aikaisemmin X5 35d version ja siinä taas ensiasennusrenkaat, merkkiä en enää muista, kärsivät hieman samasta
riesasta, mutta niiden vaihto Continentaliin teki autosta mainion ajettavan.
Nykyisessä M50d käytiin päin vastoin. Continental teki ajosta vaativaa ja kaikki normaaliin ajoon liittyvä on jo
työstä kayvää. Täytyy vahtia menoa koko ajan ja autoa täytyy siis todella ajaa. Comfort asetuksella siis.
On mitattu kulmat ja kokeiltu runflat ja tavallisia renkaita.
Seuraavaksi aikeena kokeilla sekarengastuksen poistoa ja kaikkiin kulmiin samat leveydet, jne.
Talvirenkailla ajo on oli taas kohtuullista.
Katsastusmiehen pyysin tarkastamaan huolella mitä alla näkyy ja huollossa olen kapinoinut asiasta, tuloksetta.
kaikki kuulemma ok.
Maahantuojalla / myyjäliikkeellä on myös nostettu kädet ylös asiasta. 65000km mittarissa.
Auto onkin nyt valitettavasti "poistolistalla", terveyssyistä
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia ja ehkä ideoita, joilla tilannetta voisi korjata?
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

X5 M50d 02.05.2017 22:59 #5109

  • TiK
  • TiK hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 13
En tiedä auttaako mitään, mutta renkaista omat kokemukset ovat seuraavat E70:stä viimeiseltä 10 vuoden ja n. 250tkm matkalta. E70:t ovat molemmat aktiivialustalla ja -ohjauksella, tämä viimeisein on M-paketilla. Kokemusta on kesärenkaista: 20" runflateistä sekarenkain 275-315, runflateista 255-255, runflateistä 255-285 ja tavallista sekarenkain 255 -285 sekä 22" 295 -295. Huom sekarenkaiden lisäksi M-sportin takavanteiden offset on eri kuin edessä, joten raideleys on isompi takana. Oman kokemuksen mukaan talvirenkailla, joiden vanteet on ainakin mulla edessä ja takana samalla ofsettilla auto on aina ollut rauhallinen ajettava niin tavallisilla kuin runflateillakin. Kuluneilla runflateillä koosta riippumatta urat alkaa tuntumaan ja melutaso nousee. Jotenkin tuntuu mitä terävämpi olka renkaassa on sen selvemmin nuo urat tuntuu, pisteet ensiasennus Dunlopeille ennen Bridgestonea. Nyt mulla on menossa 2. kierros Nokian Z SUV kesärenkaita (255-285). Näihin olen ollut erittäin tyytyväinen - hiljaiset, mukavat ja kuluneinakin uraherkkyyttä ei ole valittamiseksi asti. Ainoa negatiivinen piirre on näiden renkaiden nopeahko kuluminen. Nyt alkaa olla takana taas lähellä vaihtokuntoa :( Sellainen havainto vielä, että takaa sekarenkainen runflat (285 &315) kului selvästi enemmän sisäreunastaan, mutta tuon kapeamapi (255) kului ok. Samaten näissä noksuissa tuota ongelmaa ei ole ollut vaikka sekarenkaat ovatkin.

Muutama kysymys,
onko nuo uudet Continentalit samaa mallia kuin nuo aiemmat mitkä toimi E70:ssä?
Oletko yrittänyt nostaa paineita korkeammalle erityisesti takana? Eroa pitää olla 0,3-0,5bar, takana enemmän, Suositus on muistaakseni tuo 0,3bar, mutta suuremmallakin erolla voi kokeilla.

Paljonko Conteilla on nyt ajettu? Onhan rengaspaineet olleet aina riittävät edessä ja takana ? Jos paineet ovat liian pienet, leveän renkaan keskikohta kuluu nopeasti (eikä vaadi montaa tuhat kilometriä ajoa). Sitten kun paineet laitetaan kohdalleen, renkaanpinta on kovera eli reunoilta korkeampi kuin keskikohta. Tälläinen rengas on perin ikävä ajaa ja eikä kulu siten suoraksi millään. Käytännössä rengas on pilalla, kokemusta on.

Sekarengastuksella haetaan käsitääkseni suuntavakavuutta lisää, mutta 100-vuotiaan Suomen uraiset tiet lienee kuitenkin tekijä joka tuon tavoiteen tuhoaa täysin. Jos meno on talvirenkain ok, niin sitten kannattaa kyllä kokeilla tasalevyisiä renkaita. ( ja vanteen offset on edessä ja takana sama.) Tai/ja sitten hae rengasmalli, jonka olka on mahdollisimman pyöreä.
#826

F15 X5 40e '15, E24 m635CSi '84

edelliset E34 518i '92 , E34 525i '89 , E39 530i '01 , E83 X3 3.0iA '04 , E83 X3 3.0iA '04 , E61 530XdA '05 , E23 735i '79, E70 X5 3.0d '07, E70 X5sd '08
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

X5 M50d 03.05.2017 10:12 #5110

Kiitos vastauksesta. Korimalli nykyisessä on F15 ja auto 2014 mallia.

Nuo nykyiset Continentalit ovat takana 285/45 R 19 W XL ja edessä 255/50 R 19 Y XL. Rengaspaineita on kokeiltu suuntaan ja toiseen, monin tavoin.
Koko setti runflat tai normaalit versioina on testattu. Myös niin, että vuorollaan edessä tai takana runflat ja toisessa tavalliset. Taitaa olla nykin niin alla.

Auto kulkee kuin tiessä olisi näkymättömiä "kiskoja" joita se tahtoisi kulkea ja noita kiskoja riittää. Koko ajan täytyy olla korjaamassa suuntaa.
Jos on aivan uusi tasainen asfaltti ja lämmin sää, ongelma on on hieman pienempi, mutta tahtoisi mennä omiaan siltikin.
Moni urheiluhenkinen ehkä nauttisi, kun auto on kuin liimattu tiehen ja regoi ohjaukseen jo ajatuksen asteella. Minä niskavikaisena taas en nauti.
Nyky Continental setillä, joka on alla on ajettu noin 4000km.
Minulle on suositeltu ottaa talvirenkaiden kahdelta vanteelta pois rengas ja laittaa kokeeksi niihin saman levyinen kesärengas kuin on edessä.
Niin aionkin kokeilla. Onhan rengasvarastoa jo kerääntynytkin noissa kokeiluissa :) Offset asia täytyy tarkistaa myös.

Edellinen X5 oli 2011 mallia 35d E70 ja kuten jo kirjoitin, Continental sai sen muuttumaan ensiasennurenkaita selvästi paremmaksi.
Tämä nykyinen muuttui Good Year ensiasennusrenkaita selvästi huonommaksi, vaikka G/Y omasi ongemaa hieman myös
Täysin samaa Continentalia, jotka laitoin E70 autoon ei ollut enää saatavilla, kun viime kesänä 2016 jouduin renkaat ennen aikaisesti uusimaan
(kiitos järkyttävän terävän sepelin, jota oli levitetty tietyömaalle ja rikkoi kaksi kumia kokonaan läpi saakka)
Nyt alla olevat ovat kuulemma korvaavat niille edellisen auton hyville Continentaleille.

Nyky Continentalin reunat ovat kyllä varsin pyöreät, kävin erikseen katsomassa aamulla
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

X5 M50d 03.05.2017 13:02 #5112

  • TiK
  • TiK hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 13
Juu F15 on aivan eri auto kuin E70.

Tilannettasi ei paranna kyllä sekarengastus - toisella akselilla on runflatit ja toisella normaalit. Runflat renkaan kylki on paljon nomirengasta jäykempi.

Jos talvirenkaat ovat kaikki saman levyiset, nuo vanteetkin todenäköisesti saman levyiset ja samaa offsettia. Varmasti hyvä kokeilu ja mystistä jos ei kulku tuosta parane, varsinkin jos talvirenkain kaikki on ok.

Tarkista kuitenkin että painetta on takana selvästi enemmän kuin edessä. Esim. eteen 2,4 taakse 2,8
#826

F15 X5 40e '15, E24 m635CSi '84

edelliset E34 518i '92 , E34 525i '89 , E39 530i '01 , E83 X3 3.0iA '04 , E83 X3 3.0iA '04 , E61 530XdA '05 , E23 735i '79, E70 X5 3.0d '07, E70 X5sd '08
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

X5 M50d 03.05.2017 13:14 #5113

Paineita on kokeiltu juuri noin kuin ehdotat. 0.1bar välein yksi lähes täysi päivä niitä muuteltiin.

Edessä oli juuri se 2,4bar lähtötilanteena ja taakse laitettiin suurimmillaan 3,0bar.
Sen jälkeen nosteltiin uteliaisuuttaan hieman myös eturenkaiden paineita, mutta laihoin tuloksin.

Ehkä jo tänään kokeilen sen joka nurkkaan saman levyisen renkaan vaihtoehdon.

Tekstisi Dunlop, Bridgestone ja Nokian Z SUV kiinnostaa myös, jos vaikka niissä olisi ainesta parermpaan.
BMW neuvonta ei vain sellaisia listallaan maininnut, kun sieltä saakka on asiaa ja suosituksia kyselty.

Suuri kiitos kuitenkin vastauksistasi.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

X5 M50d 03.05.2017 19:02 #5116

Tänään sitten asennettiin joka kulmaan 255 leveä rengas vanteilla joilla sama offset.

Ehkä dramaattinen parannus on liian vahva ilmaisu, mutta todella suuri oli muutos parempaan.
Nyt uskaltaa ja ehtii ajaessaan jopa seurata liikennemerkkejäkin tien ohessa :)
Hieman auton ulkonäössä asian huomaa, mutta kyllä plussaa tuli niin paljon, että kannatti.

Pitää toivoa, että tämän lukee joku muukin, joka ehkä harmittelee samaa asiaa ja saa avun.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

X5 M50d 03.05.2017 21:23 #5117

  • TiK
  • TiK hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 13
cromwell1 kirjoitti:

Tekstisi Dunlop, Bridgestone ja Nokian Z SUV kiinnostaa myös, jos vaikka niissä olisi ainesta parermpaan.
BMW neuvonta ei vain sellaisia listallaan maininnut, kun sieltä saakka on asiaa ja suosituksia kyselty.

Itse en kyllä noista Bridgestoneista mitään maksaisi. Ominaisuudet heikkenee nopeasti kulumisen myötä. Dunlopin Sportmaxx oli käypänen rengas, mutta kallis. Tuohon hintaa en ostaisi. Ja mitäpä täällä Suomessa tekee muutenkaan tuollaisilla renkailla jotka on suunniteltu suuriin nopeuksiin. Mutta tottakai BMW noita suosittelee, kun suositus listat on tehty Keski-Euroopan näkökulmasta. Muutama sata autoa Euroopan laidalla ei aiheuta toimenpiteitä insinööriosastolla.

Nokialaisia saa kokonaisen kierroksen parin Dunlopin hinnalla. Eivät ehkä parhaat +200km/h nopeuksissa, mutta toimivat erinomaisesti uraisella ja karhealla asfaltilla ja soralla, jopa lumessa eli Suomen kesässä. Suosittelen, itse ainakin osata seuraavaksi samanlaiset. Huom pääasiassa nettiliikkeissä myytävä Nokian zLine SUV on sama rengas kuin rengasliikkeessä myytävä 'Suomi-versio' Hakka. Sen taisi tuossa taanoin Nokian Renkaat itsekin kohun keskellä myöntään, että renkaissa on eroa vain merkki. Hinta zlinella on 25-35% alhaisempi.
#826

F15 X5 40e '15, E24 m635CSi '84

edelliset E34 518i '92 , E34 525i '89 , E39 530i '01 , E83 X3 3.0iA '04 , E83 X3 3.0iA '04 , E61 530XdA '05 , E23 735i '79, E70 X5 3.0d '07, E70 X5sd '08
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.
Sivu luotiin ajassa: 1.105 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top