Julkaisujärjestelmää päivitetään tietoturvauhkiin varautumiseen eli hakkeroinnin estämiseksi.
Ei sen estämiseksi, että joku luo tunnuksen ja kirjoittaa spämmi-viestin.
Spämmi-viesteihin on aivan yksinkertainen ratkaisu:
Uuden käyttäjätunnuksen hyväksyminen laitetaan moderoinnin taakse
Ei se ole kuin pari raksia asetuksiin.
Tuo päätöksen pystyy tekemään vain hallitus.
MUTTA
Sitten tullaankin vaikeampaan kysymykseen, joihin ei taida käsiä nousta.
KUKA/KETKÄ ottaa asiakseen hoitaa, että tunnus hyväksytään "kohtuullisessa" ajassa? Vaikka vuorokauden sisään?
Kun tahtoo noitten spämmi-viestien poistokin olevan aika hidasta...
Toinen seikka miksi olen antanut tuon asetuksen olleen päällä (minusta joka tapauksessa hallituksen päätös) on se, että tämä uusi sivusto aloitti 2015.
Aivan tyhjästä.
Nuo spämmääjät kasvattavat tahtomattaan sivuston kiinnostavuutta, "käyttäjiä" oli likes 3000 ennenkuin webmaster Henkka meni poistamaan, en ollut muistanut nähtävästi sanoa, että ei saa poistaa, pitää vain blokata.
Oikeita käyttäjiä noin 1100. .ru, .pl ja muut tunnukset oli vain blokattu ja käyttö estetty. Järjestelmä kun raportoi käyttäjän tilastoissaan oli spämmääja tai ei.
Sama tietysti pätee viesti- ja aihealue lukumäärään.
Ettei nyt ihan näyttäisi kuolleelta.
Tosin 6 kk sisällä uusia oikeita käyttäjiä noin 150, samaan aikaan näitä spämmejä yli 500....
Tuon asetuksen voisi päättää vaikka vuosikokouksessa...