Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: Voiko kansalainen luottaa siihen, että tuomioistuin noudattaa lakia?

Voiko kansalainen luottaa siihen, että tuomioistuin noudattaa lakia? 03.05.2016 14:08 #3233

  • Aimäävai?
  • Aimäävai? hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jaosvastaava
  • Viestejä: 144
Mielenkiintoinen perustelu tässä elv-päätöksessä:

"Korkein oikeus katsoo, että valtion ja yksityishenkilön välisessä suhteessa yksityishenkilön on lähtökohtaisesti voitava luottaa siihen, että ylimmän tuomioistuimen oikeuskäytäntö on voimassa olevan oikeuden mukaista."

Ja se tapaus: www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2016/20160028
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Voiko kansalainen luottaa siihen, että tuomioistuin noudattaa lakia? 06.05.2016 14:20 #3240

  • Mikko
  • Mikko hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 104
Suomen valtio on käynyt autoverotuksen puolella viivytystaistelua, joka pitkään ruumiillistui jo eläkkeelle jääneeseen virkamieheen ja jossa se on saanut lättyyn kerta toisensa jälkeen vuosien varrella. Minun nähdäkseni valtio on käynyt viivytystaistelua sen vuoksi, että jos autoverotulot (ja käyttömaksutulot) putoavat nykyisestä yhteensä n. 2 mrd eurosta, valton budjetin tukkeeksi pitäisi keksiä taas jotain muita tulonlähteitä, ja verojakaan ei voi enää korottaa, koska ne ovat jo tapissa.

Minusta autoverotuksen viivytystaistelu muistuttaa alkoholimonopolista Suomessa käytävää taistelua. Viranomaiset perustelevat sitä EU:lle terveyshaittojen torjumisella ja sen vuoksi sallitulla poikkeuksella EU:n sisämarkkinoiden tavaroiden ja palvelujen vapaan liikkumisen periaatteesta. Ikään kuin valtion myymä ja sikahintainen alkoholi ei aiheuttaisi terveyshaittoja, mutta elintarvikekaupoissa myytävä alkoholi aiheuttaisi. Aina määrävälein tv:hen rahdataan THL:n tutkija Esa Österberg selittämään, että kun ihmisille ei myydä alkoholia muualta kuin Alkosta, terveyshaitat ja alkoholinkulutus romahtavat. Minusta tuollainen on älyllistä epärehellisyyttä.

Kysymys on tässäkin mielestäni loppupeleissä Suomen valtion fiskaalisista intresseistä. Jos alkoholista saatavat verotulot romahtavat - Veronmaksajien keskusliiton mukaan alkoholin verotulot olivat v. 2014 yhteensä 1,4 mrd euroa - silloin pitäisi taas keksiä, mistä haalitaan budjetin tilkkeeksi vastaava summa, kun välittömiä veroja ei voida enää korottaa. Tässä Veronmaksajien tiedot alkoholiverotuksesta eri maissa: www.veronmaksajat.fi/luvut/tilastot/kulu...t/alkoholijuomavero/

Jokainen joka on käynyt Saksassa muuten vain tai uittamassa käytetyn Bemarin Suomeen on havainnut, että siellä alkoholia myydään ruokakaupoissa, eikä humalaisia ole yhtään enempää kuin Suomessa, pikemminkin päinvastoin.

Että sellaisia kvasiperusteluja Suomen valtio harrastaa niin auto- kuin alkoholiverotuksellakin, vaikka perimmäinen tarkoitus on saada vain fyrkkaa budjetin tukkeeksi.
Freude am Fahren -mies
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Voiko kansalainen luottaa siihen, että tuomioistuin noudattaa lakia? 07.05.2016 08:26 #3248

  • 135
  • 135 hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 87
Suomi on aika lirissä tätä nykyä - monet mittarit aivan Euroopan pohjasakkaa. Vienti ei vedä, teolliset investoinnit laskee koko ajan, lisää velkaa joudutaan ottamaan vuosi toisensa jälkeen, veronmaksajan verotus on korkeimpia maailmassa, ALV ja muut verot siihen päälle.

Autot on pääosin tuontitavaraa: raha lähtee Suomesta ulos. Ja mitä kalliimpia ja mitä enemmän autoja ostamme, sitä enemmän rahaa lähtee Suomesta.

Nyt valtio elikkä valitsemamme edustajat ovat pitäneet parhaana pitää veromasiina käynnissä verottamalla "ylellisyyshyödykkeitä". Suomessa nimittäin kohtelultaan auto on ylellisyyshyödyke. Ja niin se on suurelle osalle maailman ihmisistä. Meille tämä toki on outoa, kun meidän pitäisi vertautua Länsi-Eurooppaan ja sen elintasoon ja ostovoimaan.

Mutta onko Suomi nykyisillä talousluvuilla enää oikeastaan osa vaurasta Länsi-Eurooppaa? Tai edes osta hyvinvointipohjolaa? Eipä juuri, pikemmin rinnastumme Euroopan ongelmamaihin reuna-alueilla. Vaikka muillakaan pohjoismailla ei mene erityisen hyvin, Suomi on jäämässä myös niiden kelkasta.

Nämä ongelmat on aika syvällä. Jos Suomen talous rullaisi ylijäämää tuottaen kuten vielä muutama vuosi sitten kun Nokia oli huipulla, olisi mahdollisuus autoveron muokkaamiseen toisenlaiset. Tietysti kyse on aina prioriteeteista - voidaan poistaa autovero, ja otetaan sitten jotain muualta.

Mutta toistaiseksi viisaat kansanedustajamme eivät ole keksineet parempaakaan verotuskohdetta.

Itse olisin paljon enemmän huolissani Suomen yleisestä tilanteesta: tolkuton verotus, joka ei erityisemmin kannusta työntekoon (teen kyllä välillä todella pitkiä työviikkoja, ja vuosityöaika on hieman jotain muuta kuin keskiverrolla työssäkäyvällä, mutta ilman ylityökorvauksia), investointien vähyys, aivovuoto, maailmankansalaiset. Olen nähnyt monen työkaverin lähtevän maasta ja pärjäävän muualla paremmin - rahallisesti ainakin. Jos kehityskulku ei käänny, en uskalla odottaa kovin kaksista eläkettä aikanaan. Ja jo säästänkin sivuun, että työttömyyden iskiessä ja viimeistään eläkkeelle siirryttäessä jotenkin pärjäisi.

Näissä isommissa kuvioissa autovero ja alkoholiasiat ovat aika kohtuullisia ongelmia. Maksamme hieman enemmän tavallisesta perheautosta kuin moni muu Euroopan kansalainen, mutta toisaalta meillä ei ole tietulleja, ja vuotuiset rullaavat maksut auton ylläpidon osalta ovat vielä kohtuullisen pienet. Vero otetaan nyt ostaessa - jonka järkevyydestä voi toki olla montaa mieltä - pitäisikö poistaa autovero ja nostaa käyttömaksuja?

Suomalaiset muutenkin muuttavat kulutuskäyttäytymistään Suomen taloutta heikentävään suuntaan: nettikauppa lisääntyy kohisten, tavaroita tilataan maan rajojen ulkopuolelta, Lidlissä käydään ahkerasti. Siis lisää rahaa maasta ulos, ja vähemmän työpaikkoja Suomeen. Yksilön kannalta tämä käyttäytyminen voi toki olla hyvin järkevää, mutta ei se ainakaan autoveron poistumista edistä, kun raha virtaa yhä enemmän maasta ulos. Kannattaa myös huomata, että Lidl ei ole mikään pikkukivakauppa, vaan 15 kertaa suurempi kuin esim. Ruokakesko. Lidl on jätti, joka pärjää valtavilla volyymeillaan jo lähtökohtaisesti paremmin kuin nämä Suomen liian suuriksi haukutut."jätit". Että tilataan vaan varaosat ulkomailta, haetaan viinat Tallinnasta, käydään lomalla monta kertaa vuodessa etelän auringossa, ja kirotaan kun ei ole edes varaa autoveron poistamiseen. Samaan aikaan talouden alavireisyyden kanssa tapahtuva syvä rakennemuutos muokkaa Suomea vielä vuosikaudet. Tästä seuraa paljon hyvää, mutta kehitys kääntyy hitaasti.

Lopulta voi kysyä, mihin näitä kansallisvaltioita oikein tarvitaan? Suomi ei ole pystynyt hoitamaan kansalaistensa asioita viime vuosina kovin mallikkaasti. Monta vuosikymmentä oli uskomatonta nousua köyhästä perähikiästä yhdeksi maailman rikkaimmista valtioista. Nyt tämä voittoputki näyttää katkenneen, ja ainakaan lisää sulkeutumalla emme saa hommaa toimimaan. Mikä siis tämän Suomen tarkoitus tässä oikeastaan oli? Jos pian rahat ei riitä lakisääteisten velvotteiden hoitamiseen, ja kansalaisilta kupataan viimeisetkin verotettavat eurot, ja kaikki jaetaan tasan, jolloin kenelläkään ei jää oikein mitään - onko kohtalomme olla pohjolan Bulgaria? Siellä ei varmaan tarvita autoveroa, mutta ei ole varaa maksaa eläkkeitäkään eikä tekoniveliä vanhuksille, jotta heidän viimeiset vuotensa ovat vähän mukavammat.

Elämä on valintoja. Suomen osalta valinnat eivät ole sujuneet kovin hyvin viime vuosina. Mutta noiden syihin porautuminen menisi jo pian politiikaksi, joten jätetään se tältä palstalta pois.

Kannattaa lukea ja miettiä miten korkealla autoveron poisto kansanedustajien agendalla on tässä tilanteessa:

www.eurojatalous.fi/fi/2015/3/suomi-jaa-...euroalueen-kasvusta/
Viimeksi muokattu: 07.05.2016 08:37 : 135.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.
Sivu luotiin ajassa: 0.285 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top