Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: E39 530dA touring vm. 2002

E39 530dA touring vm. 2002 29.04.2017 17:33 #5099

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 187
Näpräsin eteen uudet levyt ja palat paikoilleen, kaikki tilpehöörit myös uusiksi. Aten valmistetta, hyvin istuvat. Piti laittaa jo pääsiäisenä, mutta jäi roikkumaan.

Taakse pitää laittaa joku toinen kerta, osat jo hankittu sinnekin.

Mikä ihme siinä siinä on, että aina jotain menee mönkään. Nyt vasta IKH:sta ostettu 7 mm hylsykuusiokolo katkesi saman tien kun aloin avaamaan ensimmäistä liukupulttia. Meinasi tyssätä heti siihen, mutta onneksi löytyi tavallinen avain oikeassa koossa. Momenttiin en saanut nyt sitten laitettua, mutta yritin laittaa ranteella sopivasti kasaan.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 07.05.2017 16:09 #5130

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 187
Vaihdoin tänään taakse jarruromppeet. Levyt, palat, käsijarruosat ja tilpehöörit. ATEn osia kaikki, paitsi käsijarrukengät Laakkoselta. Tosin voivathan nekin olla ATEn osia.

Muutoin homma kävi kuin elokuvissa, mutta repsikan puolen levy kinnasi pahasti käsijarrukenkiin. Meni tunti sitä irti nitkuttaessa!

Molemmin puolin kaikki käsijarruosat olivat tukevasti ruosteessa. Satulat ja rungot olivat putsauksen jälkeen ihan hyvät.

Käsijarrun käyn säädättämässä korjaamolla, koska en itse siitä pultinreiästä saa hammasratasta ruuvimeisselillä pyöritettyä. Se jousi istuu ratasta vasten niin napakasti, että en vaan saanut. Jätin sen löysälle, tehköön ammattimies säädön.

Kuvasta näkyy, että aika valmista kamaa oli.

Jouduin imemään noin 0,7 dl jarrunestettä pois. Määrä lienee normaali? Jarruneste on vaihdettu korjaamolla viime vuonna, kun joka kulmassa oli vielä kuluneet levyt ja palat. Tuolloinhan männät ovat olleet paljon enemmän ulkona satuloista.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 07.05.2017 16:11 #5131

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 187
Kuvien lisääminen mennyt näköjään pädillä vaikeaksi. Noh, kai kaikki tietävät miltä ruostuneet jarruosat näyttävät...
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 12.06.2017 17:01 #5279

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 187
Tänään tuli vaihdettua taakse koiranluut. Täytyy sanoa, että oli kyllä veemäisimpiä hommia pitkään aikaan. Miten nuo kuuluisi ilmaperällisestä touringista oikein vaihtaa? Nyt nylkytin kahdella kiintoavaimella onnettoman pientä liikettä. Kesti ikuisuuden, koska tilaa ei ollut nimeksikään ja alkuperäiset 15-vuotiaat olivat tukevasti ruostuneet. Irrotuslitkuja ruiskin ja annoin vaikuttaa.

Tuossa olivat tiellä niin iskari kuin taaempi tukivarsikin. Ehkä olisi pitänyt ottaa koko siipi korin puolelta irti roikkumaan, sitten olisi ollut tilaa. Hylsyä tuonne ei ollut toivoakaan mahduttaa.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 12.06.2017 17:07 #5280

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 187
Kypsiä olivat. Vasemmalla ollut suorastaan hajosi käsiin.

Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 19.06.2017 22:54 #5297

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 187
Tänään vaihdatutin taaksen kaikki neljä tukivartta. Iski laiskuus enkä alkanut hommaan itse. Ilmaperäisessä touringissa sen taaemman tukivarren vaihto vaatii vielä iskarin irrottamisen, joten ei kiitos. Reilu vuosi sitten vaihdoin takaiskarit ja se oli yksin tehtynä aika ikävä homma. Niinpä en halunnut siihen leikkiin uudelleen.

Nyt on alustassa kaikki uusittu, ei tutise / vapise missään nopeudessa. Ihanaa!
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 14.08.2017 17:26 #5460

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 187
hietase kirjoitti:
Jotain sain kuitenkin turattua, eli vaihdoin viallisen tummentuvan sivupeilin.

Ja tnään aamulla totesin, että repsikan puolen sivupeilin nesteet ovat yöllä valahtaneet. Kesti reilun vuoden pitempään kuin kuskin puoli, eli reilut 15 vuotta. Ihan ok. Pitää alkaa metsästämään ebaysta taas uutta.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 05.01.2018 23:35 #5752

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 187
Joulun alla Webasto lopetti toimintansa. On kyllä kurja laite! Neljä vuotta sitten uusittu hehkutulppa ja vesipumppu alkuperäisillä osilla, ja nyt sippasi taas. Tuolloin korjattiin myös ohjainkortti, joka vaihdettiin vuosi sitten vikaantumisen vuoksi kunnossa olevaan käytettyyn. Nyt vikana on joko vesipumppu tai ohjainkortti. Laite pitää ottaa auki jotta syypää löytyy, vikakoodista sitä ei tiedä sanoa. Pumppu ei vaan käynnisty.

Päivä kevennys loppuun. Hain joulun alla Laakkoselta Olarinluomasta öljynsuodattimen. Ei ollut hyllyssä, vaan Puumalainen joutui tilaamaan sen Ruotsista. Edellinen oli myyty viime huhtikuussa ja se oli ollut viimeinen hyllyssä. Huvitti homma niin paljon, että tsekkasin kotona kuittimapin. Sen edellisen olen ostanut minä! Olen sitten Espoon viimeinen, joka hakee tällaiseen vanhaan malmikasaan öljynsuodattimen marmorilta :silly:
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 06.01.2018 16:30 #5753

  • Clavurion
  • Clavurion hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 89
hietase kirjoitti:
Päivä kevennys loppuun. Hain joulun alla Laakkoselta Olarinluomasta öljynsuodattimen. Ei ollut hyllyssä, vaan Puumalainen joutui tilaamaan sen Ruotsista. Edellinen oli myyty viime huhtikuussa ja se oli ollut viimeinen hyllyssä. Huvitti homma niin paljon, että tsekkasin kotona kuittimapin. Sen edellisen olen ostanut minä! Olen sitten Espoon viimeinen, joka hakee tällaiseen vanhaan malmikasaan öljynsuodattimen marmorilta :silly:

Nykyinen orkkis-suodatin on Mann. Itse pidän enemmän aiemmasta Hengst:in valmistamasta orkkisversiosta, jonka saa tarvikepuolelta Mahlen paketissa.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 07.01.2018 00:29 #5755

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 187
Clavurion kirjoitti:

Nykyinen orkkis-suodatin on Mann. Itse pidän enemmän aiemmasta Hengst:in valmistamasta orkkisversiosta, jonka saa tarvikepuolelta Mahlen paketissa.

Joo, taisit toisella palstalla mainita asiasta jo aiemmin. Hyvä tietää, saapahan osan sitten tulevaisuudessa suoraan hyllystä.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 530dA touring vm. 2002 14.02.2018 15:58 #5912

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 187
Kävin tiistaina vaihtamassa Webaston ohjainkortin. Tässä lyhyt ohje, jos suunnittelet samaa. Oma proseduuri ei välttämättä ole se paras, mutta...

1. Vasen etupyörä pois.
2. Irrota sisälokarin kiinnikkeet ja taivuta lokari pois tieltä pyörännavan etupuolelle.
3. Raota myös pohjan suojamuovia.
4. Avaa Webaston telineen ja auton korin väliset kaksi pulttia (10 mm).
5. Irrota Webaston pakoputki. Itse avasin liitoksen joka on noin 30 cm Webastosta taakse. 11 mm kiintoavain tähän.
6. Webasto irtoaa kun työnnät sitä jämäkästi kohti korin keskilinjaa.
7. Ota tarvittavat suojamuovit pois ja johdot irti.
8. Avaa ohjainkortin neljä ruuvia. Omassani oli torx 20 päällä, alkuperäinen on jotain muuta. Minulla oli jo entuudestaan vaihdettu kortti kertaalleen. Alkuperäiset ruuvit ovat lukitteella laitetut ja tiukassa, voi katketa. Minulla oli hapettuneet pahoin kiinni, mutta aukesivat kuitenkin.
9. Ohjainkortin keskellä on torx 15 ruuvilla vielä pidikesalpa, avaa se ja nosta vanha kortti pois. Varo vahingoittamasta tiivistettä.
10. Siirrä vanhasta kortista kortin alapinnalle pieni pehmustetyyny, jos uudessa ei sellaista tullut mukana. (En tiedä tarvitaanko tätä.)

Niputa laite takaisin. Ole huolellinen kun laitat ne kolme pienintä johtoa takaisin kiinni. Katso että niiden kumiset tiivisteet istuvat tiiviisti. Jos ne jää huonosti, vesi tulee siitä kortille sisään.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.
Sivu luotiin ajassa: 0.243 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top