Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: E39 520i vm. 2002

E39 520i vm. 2002 19.07.2016 22:03 #3590

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Pienen kammottavan "BMW puutoskauden" jälkeen paluu takasin tutun merkin autokantaan.

Kalahari beige ei luonnossa ole ollenkaan paha väri ainaisten titan- tai arktissilbereiden jälkeen.

Pikku koneellahan tuo on, mutta tuntuu silläkin kulkevan sen mitä pappabemarilla pitääkin.

Vaatii muutamien kulutusosien uusimista, kyllä tuolla sit taas aikansa ajaa.





Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Viimeksi muokattu: 13.05.2017 22:33 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 19.07.2016 22:22 #3591

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Hyvä väri!

Eikö tämä ole 2,2 l koneella, vai muistanko pieleen?
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 19.07.2016 22:53 #3594

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Juu, M54 B22.

Paperilla tehoa saman verran kuin aikaisemmin omistamassani 523i:ssa M52 B25:ssa, 170 hv. Vääntöä vähemmän. Vaikea sanoa pers tuntumalla eroja, kun se 523i oli jo vähän käyntivikainen välillä. Luulis hyväkuntoisten yksilöiden välillä 523i:n olevan rahtusen pirteämpi.

Yksi ero on 520i:n tiheämpi perävälitys. Satasen vauhdissa vitosella etwaksen korkeemmat kierrokset. Mutta kun koneen ääni ei kamalasti kuulu niin ei haittaa.

Kulultaan ihan sopivan virkeen tuntuinen. Vastaa hyvin kaasuun jo alakierroksilta.

Yhden iltapäivän ajelun perusteella havaitut viat.
- Tuulilasi pikkukivien hakkaama, vastavaloon mukavan "haastava" ajella. Vaihtokunnossa, uusittava jossain välissä.
- Takapyörän laakereista taitaa jompi kumpi äännellä, ehkäpä vasen?
- Ajovaloumpiot sameapintaiset, kenties kiillotus antais tekohengitystä.
- Radio/tietokoneen näyttö pikselivikainen.
- Muutama ruostekukka korissa (konepellin etunurkkien alapinnat, takaluukun aukon reunassa pikku jälki)

Ei ole päivävaloautomatiikkaa, mutta on A-asento valokytkimessä. Saattaa hämärässä toimia, mutta valitettavasti valoisaan aikaan pitää itte koittaa muistaa laittaa valot päälle.

Huoltokirja on muttei omistajan käsikirjaa.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Viimeksi muokattu: 20.07.2016 04:48 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 20.07.2016 16:34 #3600

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Havis kirjoitti:
...
- Takapyörän laakereista taitaa jompi kumpi äännellä, ehkäpä vasen?
...

Tänään käytin autoa pajalla jarrunesteen vaihdossa. Samalla tutkivat alustan. Oikea takapyörän laakeri ääntää sekä etu koiranluut väljät.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 22.07.2016 22:13 #3615

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Huomasin, että takaluukun sulkemisääni on kovin tutun oloisesti rämähtävä. Edellisessä E39:ssani luukun pinta- ja tukipellit oli irti toisistaan kittiliiman irrottua, ja kaskas, täsmälleen sama vika tässäkin. On se kumma kun eivät mallisarjan elinkaaren aikana moista oppineet korjaamaan jo tehtaalla.

Eihä siinä itkut auta, eikun luukun sisäverhous irti ja elastista liimamassaa rakoihin, osat takas kiinni ja seuraavan parannuskohteen kimppuun.

Mikäs tommosia asioita fiksatessa, edullista ja yksinkertaista korjata.

Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Viimeksi muokattu: 13.05.2017 22:37 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 03.03.2017 19:22 #4768

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Ihmeiden aika ei ole ohi. Tänään oli postissa takaisinkutsu kirje otsikolla:

Kuljettajan Airbag-moduulin tarkastus ja tarvittaessa vaihto.

Eikä autolla ole ikää kun vasta 15v. Täytyypä käydä, jos vaikka sais uuden bagimoduulin, takuuseen.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Viimeksi muokattu: 03.03.2017 19:22 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 07.03.2017 16:34 #4796

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 192
Oho! Minulle ei ole moista kirjettä tullut (2002 530d).
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 24.03.2017 13:17 #4900

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Tänään oli jarru- yms huolto, uusittiin kaikki levyt ja palat ja käsijarruroippeet, sekä laitettiin kylmän ilmaston huohotin entisen huonokuntoisen tilalle, samoin kuin uusittiin myös venttiilikopan tiiviste.

Samalla tuntuu se liikkeellelähdön nyykähdysvaiva kadonneen (tai ainakin vähentyneen). Vanha huohotin antoi varmaan imuvuotoa jostain välistä.

Uudet kesärenkaat (Hankook Ventus S1 Evo2 K117) tilattu noille juuri hankkimille Style 66:lle. Muutama muu pikkujuttu vielä, sit saa riittää vähäks aikaa taas ropaaminen

Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Viimeksi muokattu: 13.05.2017 22:40 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 07.04.2017 21:36 #4975

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Alle meni uudet Hankookit. Kesäkausi voi alkaa.

Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Viimeksi muokattu: 07.05.2017 20:26 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 08.04.2017 09:14 #4977

  • HKM
  • HKM hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 123
Optinen harha: Kuvakulmasta johtuen takapyörät/renkaat näyttää hieman pienemmiltä.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 08.04.2017 10:20 #4989

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Ihan piti mennä varmistamaan ettei menny vanteet väärin. Kyllä ne oli ihan oikein, Edessä 8" vanteet ja 235:t, takana 9" ja 255.

Luulin että pappabemu menee ihan hullun näköiseksi noin suurilla renkailla, mutta eipä tuo ainakaan omaan silmään näytä mitenkään silmäänpistävältä. Paremman näköiset minusta kuin entisen E39:n 17" Style 67 replicat. Makuasioita toki.

Ei vetele, eikä rengasäänetkään kevätkarkeella asvaltilla ole juuri sen isommat kuin viime kesän kuluneilla 205/65 15" renkailla. Mulle kelpaa kyllä.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 13.05.2017 22:48 #5161

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Tehty pientä keväthuoltoa:

- Vaihdettu uusi DISA
- Puhdistettu ICV eli tyhjäkäyntiventtiili
- Puhdistettu MAF

Kun ei ollut parempaakaan tekemistä eikä satanut vaihteeks luntakaan.

P.S.
Katsastettu kertalaakista viime perjantaina. Asiaa varmaan auttoi kun nuoren nais inssin hyppysiin juuri ennen minun vuoroa osui Porsche 928 GTS avarilla putkilla.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Viimeksi muokattu: 13.05.2017 22:48 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 10.07.2017 23:25 #5351

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Tänään laitettu eteen uudet tukivarret ja reaktiotangot.

Maantiematkoja ajaessa ajoa on alkanut häiritä jo jonkin aikaa keulan pieni sivuttainen eläminen ja hitaalta tuntunut ohjausvaste. Varsinaista uraherkkyyttä ei ole havavaittavissa rengaskoosta huolimatta.

Ajattelin loman aluksi tilata uudet varret ja tilata niille vaihtotyö. Uusilla osilla heiluminen loppui, suuntavakavuus parani sekä ohjaus tuntuu nyt aavistuksen nopeammalta / ohjausvasteessa ei ole entisen kaltaista viivettä.

Näköjään näissä E39:eissä tukivarret kannattaa uusia vaikkei katsastuksessa niistä vielä tule hylsyä. Puslien kuntoa ei katsuri niin vaan näe.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Viimeksi muokattu: 10.07.2017 23:26 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 17.10.2017 19:26 #5552

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Havis kirjoitti:
Tänään oli jarru- yms huolto, uusittiin kaikki levyt ja palat ja käsijarruroippeet, sekä laitettiin kylmän ilmaston huohotin entisen huonokuntoisen tilalle, samoin kuin uusittiin myös venttiilikopan tiiviste.

Samalla tuntuu se liikkeellelähdön nyykähdysvaiva kadonneen (tai ainakin vähentyneen). Vanha huohotin antoi varmaan imuvuotoa jostain välistä.

Eipä se nyykähdys täysin tuolla kadonnutkaan, vaan oireili edelleen. Vaan eipä taida oireilla enää.

Ajattelin uusia puolat ja tulpanhatut ennen talvea. Vaan eipä ne uudet puolat olleetkaan sopivat. Laitoin uudet hatut kuitenkin paikoilleen. Ja kas kas. Hattujen vaihdon jälkeen nyykähtelyt on pysyneet poissa (toistaiseksi).

Puolia motonettiin palauttaessani tutkittiin asiaa myyjän kanssa. Se myyjä sitten mukanani tuomia vanhoja hattuja tukiessaan huomasi, että kahdessa niistä oli se puolan keskitappiin tuleva metallikuppi halki. Liekkö tuolla vaikutusta, ehkäpä.

Jospa se nyt tuli kuntoon ja oireilut loppui. Muutama pieni pikkuvika ois edelleen jäljellä, ei sitä näin helpolla harrastusta sovi lopettaa.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Viimeksi muokattu: 20.10.2017 23:15 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 25.11.2017 18:00 #5666

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Tänään päivitin medialaitteen nykyaikaan. Aika kohtuu helppotöinen projekti. Ja mikä parasta, aika elvis-peli kyllä ;)

Laite on siis Eonon GA8201








Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Viimeksi muokattu: 25.11.2017 18:05 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 26.04.2018 16:07 #6118

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Joka keväisen autokuumeilun seurauksena kiertelin autoliikkeitä, ja koeajoin joitakin ehdokkaita. Vaikee on löytää seuraajaa, vaikkei tuo oma E39 mikään virheetön mallisarjansa edustaja olekaan. Tosin ensimmäinen BMW minulla mikä ei syö moottoriöljyä lainkaan.

Esim yhtä -06 E90 325iA kävin kopasemassa. Istuuhan se tiessä tanakasti, mutta se kaasun vaste ja laatikon toiminta. Jotenkin se miettiminen ja kuminauha vaan häiritsee, etenkin liikkeellelähdöissä. Ei sit enää niinkään maantienopeuksissa. Kyllähän se liikkuu kun tallaa länttää, ei siinä mitään. Varmaan siihenkin tottus.

Ja tais se kone olla Valvetronick mallia. Vähän huonoja kokemuksia kyseisestä varusteesta.

Ja eräs toinen, -08 E60 520i oli taas niin karkeakäyntinen ettei kuulunut mieleiseltä.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E39 520i vm. 2002 11.05.2018 23:46 #6165

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 215
  • Vastaanotettu kiitos 2
Tämän yksilön seuranta loppui minun osalta. Siirryin taas vaihteeks toisen merkin pariin. BMW:lta kun ei löydy kohtuu rahalla riittävän tuoretta ja kohtuullisilla kilometreille olevaa kärryä minun tämän päivän budjetille. Ehkä taas joskus tulevaisuudessa...
Käyttö BMWHarraste BMW:t
--
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.
Sivu luotiin ajassa: 0.416 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top