Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: Yleisesti pännii tämä homma.

Yleisesti pännii tämä homma. 17.08.2016 21:47 #3768

  • 135
  • 135 hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 85
Piti saada releitä E24:een. Menin aamulla Autokeskukseen. Polttoainepumpun rele löytyi koneelta, hinta 260 €, mutta sitten muuten löytyikin vain 4 muuta relettä eikä sitä mitä etsin, 30 A relettä (multi purpose relay). Vaikka paikalla oli 2 muuta myyjää, tämä nuori myyjä ei viitsinyt kysyä apua. Sanoin hänelle, että realoemssä ne kyllä kaikki näkyy. Siihen hän vain tokaisi, että se on PIRAATTIOHJELMA. No ihan sama mikä ohjelma jos siellä näkyy!

Ei tämä kundi vaan sitten löytänyt oikeaa relettä, ja poistuin paikalta. Oli kyllä myös pakko huomauttaa tuosta polttoainereleen hieman kalliista hinnasta.

Menin Laakkoselle Espooseen. Siellä homma alkoi pelata, releet löytyi, ja sain vielä mukaan kuvan releistä - joka muuten on just se sama mitä realoem:stä löytyy... Elikkä käyttävät kyllä nykyisen ETK:n ohella ihan noita samoja räjäytyskuvia, jos osaavat. Mutta tämä nainen olikin varmaan tuplat vanhempi kuin tuo poika Autokeskuksessa. Tosin, en sentään tuolla 260 € hinnalla viitsinyt vielä polttoainepumpun relettä tilata...

Mikä pännii? BMW on mainostanut, että mobile tradition tukee vanhojen autojen tielläpitämistä. Mutta siis tällaisilla hinnoilla? Nimittäin tuon releen saa kymmenesosahintaan myös Suomesta - ulkomailta vielä halvemmalla.

Sama haaste oli bensapumpun kanssa. BMW:n hinta oli yli 400 €, ja halvimmat tarvikeosat on jotain kolmekymppiä. Itse ostin Schmiedmanilta pumpun vähän alle satasella.

BMW:n palvelun laatu tuntuu vaan laskevan. Oikeasti osaavat myyjät, varsinkin varaosamyyjät ja yhtään vanhemmista autoista tietäjät on harvassa. Ja kun vielä osahinnoittelu on tällaista, ei ole mitään syytä hyödyntää kerhoalennuksia alkuperäisiä osia ostamalla.

Korjaaminen noilla korjaamoilla on jo pitkään ollut sitä, että katsotaan koneesta mitä vikakoodeja on, ja sitten vaihdetaan uusia osia. Meinasivat vaihtaa tuolla perusteella 116i:hin nox-tunnistimen. 500 €. Miksi olisi pitänyt vaihtaa? Mikään valo ei pala, eikä mitään ongelmia ole. Vaihdetaan sitten kun on oikeasti jotain vikaa. Muutama viikko tuon episodin jälkeen meni katsastuksestakin läpi, joten mitään oikeaa ongelmaa ei pitäisi olla. Löysin nyt tällaisen aiheeseen liittyvän keskustelun:

"NOX anturi maksaa saksassa 200€ suomessa 450€. 2009 ja uudempiin BMW vaihtaa takuuna.
NOX anturi likastuu kaupunkiajossa, jos ei anna tarpeeksi kenkää. Oireena huonotyhjäkäynti/värinä. Moottorinvikavalo syttyy, mutta sammuu itsekseen piakkoin kun vika ei ole päällä jatkuvasti. Itse sain sen pois antamalla enemmän kenkää..
Saksalainen myyjäliike lähetti minulle uuden erilaisen osan veloituksetta, kun saavat sen saksassa takuuseen. Autoni on vm. 2008.
Se anturi on pieni, jossa metallikärki on putken sisällä, jos se nokentuu, tulee väärää koodia koneelle."

Olis kiva tietää mitä tuo polttoainepumpun rele sitten maksaa Saksassa marmoritiskillä...

Ja tässä voisi vielä kertoa tuohon 116i:hin liittyvästä kiihtyvyysanturiongelmasta, johon Autokeskuksessa ensin keksivät hinnan 3000 €. Kun vähän neuvoin heitä että ehkä BMW voisi tulla vähän vastaan, niin kulu saatiin lopulta romautettua 1500 euroon (tarkkoja summia en nyt ulkoa muista, samalla korjattiin myös ilmastointi, ja meinasivat korjata tuon nox-homman...). Tuo 1500 € on myös paljon, nimittäin jäi kyllä pieni epäilys, että ehkä tähänkin autoon olisi voinut löytyä se netissä mainostettu korjaussarja, joka olisi ollut vain muutaman satasen... mutta ei ollut tuolloin aika vääntää asiasta enempää Autokeskuksen kanssa eikä etsiä muuta reittiä korjaukseen...

Perseestä nämä hommat.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Yleisesti pännii tämä homma. 18.08.2016 08:16 #3771

  • 135
  • 135 hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 85
Autokeskuksella varaosamyyjä meni hintaan kritisoidessani tietysti BMW:n taakse: "BMW määrää hinnat".

BMW EI määrää hintoja. Autokeskus ja Laakkonen sun muut ihan itse määräävät, millä hinnalla myyvät varaosan ulos. BMW myy tietyllä hinnalla kauppiaalle, ja sen jälkeen on kauppiaan asia myydä osa ulos itse määräämällään katteella.

Mitäs jos nämä Autokeskukset sun muut miettisivät asian niin, että tuotteissa, joissa on selkeästi korkea hinta, laitettaisiin oma kate vähän alemmas? Saisiko tällä goodwilliä ja lisää myyntiä tyytyväisten asiakkaiden osalta?

Tuskin toteutuu. Isot autoliikkeet menevät siitä mistä aita on matalin: myydään volyymiä ja uusia autoja. Digitalisoituminen tarkoittaa sitten sitä, että vanhojen autojen omistajat katoavat muille maille.

Merteil mainostaa etusivullaan: "On täysin nykyaikaista tilata autojen varaosat netistä ja säästää aikaa kivijalkakaupoissa juoksemiselta."

Muuten totta, mutta kivijalasta parhaimmillaan voisi saada tuotteen heti. Tosin nykyään kun juuri mitään ei varastoida Suomessa, ei tuokaan enää päde.

Ja toisaalta, yksi syy käyttää merkkiliikkeitä olisi se, että sieltä saisi asiantuntevaa palvelua ja oikeita neuvoja hieman korkeamman hinnan vastineeksi. Google on kyllä täynnä neuvoja, mutta myös vääriä sellaisia, ja paljon harhaanjohtavaa.
Viimeksi muokattu: 18.08.2016 08:21 : 135.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Yleisesti pännii tämä homma. 18.08.2016 10:38 #3772

  • lgr122
  • lgr122 hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 64
Onhan se nykyaikaista tilata netistä, jos itse tietää ja löytää osanumeron paremmin kuin liikkeen myyjä, ja häntä ei edes kiinnosta selvittää asiaa kunnolla. Jäljelle ei jää mitään syytä miksi sille varaosamyyjälle pitäisi maksaa, kun sen osan voi saada paljon halvemmalla suoraan postissa.

Paria varaosamyyjän paikkaa olen hakenut, mutta entiset Anttilan myyjät taitaa mennä haussa edelle, kun rekrytointi tantta arvostaa papereita enemmän kuin käytännön kokemusta.
320i e46 Touring -04, 118d e87 -05, 316i e46 -00
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Yleisesti pännii tämä homma. 19.08.2016 16:41 #3777

  • Eero
  • Eero hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 95
135 kirjoitti:
BMW on mainostanut, että mobile tradition tukee vanhojen autojen tielläpitämistä.

Olis kiva tietää mitä tuo polttoainepumpun rele sitten maksaa Saksassa marmoritiskillä...

Täyttä paskaa. Esim. E34sen osa hinnat ampaisi nousuun kun siirtyi Bmw Classicille. Monet osat on NLA, moni on kysellyt saisiko jotain osia uudelleen tuotantoon niin ei saa on vastaus. Bmw selvästi haluaa että vain heidän omassa museokokoelmassaan olevat auton on kunnossa, muilla ei niin väliä.

eshop.original-teile.de/index.php?lang=1& Tuolta saat aika hyvin käsityksen Saksan hinnoista, hakukenttään osanumero. Tilaa sieltä, paljon halvempaa kuin Suomesta ostaminen. Toki Saksan merkkarilla vielä vähän halvempaa, sieltä ostan useimmat osat.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Yleisesti pännii tämä homma. 19.08.2016 19:22 #3780

  • Clavurion
  • Clavurion hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 89
Kyllä tuo osahintojen pompsahdus on nähtävissä jo E39:nkin osalta. Esim. M-sport lokasuojan alanurkkien hinta lähes tuplaantui vuodenvaihteessa. Ilmeisesti aikaisempi varasto loppunut ja uudella tuotantoerällä jäätävä hinta. jo aikaisempi yli 100€ hinta oli posketon tuolaisesta valetusta muovilärpäkkeestä.KLIK
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Yleisesti pännii tämä homma. 19.08.2016 19:26 #3781

  • 135
  • 135 hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 85
Merteilissä joutuivat toteamaan, että yhtään kolmesta kysymästäni releestä ei ole saatavissa edes valmistajilta. Poistivat sitten myös nettisivuiltaan nämä.

Laakkosella kaksi relettä oli saatavissa, mutta tuo polttoainepumpun rele on NLA. Lupasivat selvittää BMW:ltä onko korvaavaa relettä. Hämmentävää sinänsä, kun tuo rele on vaikka kuinka monessa 80-luvun BMW:ssä. Ja kyllä siihen korvaava rele on oltava, nimittäin ei minunkaan autossa ole siinä tähänkään saakka ollut oikea rele, vaan joku ihan muu numero - joka ei ETK:n mukaan edes kuulu koko autoon.

Katsotaan ensi viikolla löytyikö korvaavaa ja mitä nuo pari muuta relettä mahtaa asialle tehdä. Ne oli niin halpoja (16 ja 32 €) että otin ne jo ihan kannatuksen vuoksi :) Nimittäin Hertsikan Laakkosella palvelu oli asiantuntevaa ja asenne kohdallaan.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Yleisesti pännii tämä homma. 20.08.2016 14:09 #3785

Osien hinnat ovat nousseet aivan sairaiksi ja nousevat joka vuosi kymmeniä prosentteja, eikä asiaa paranna merkkiliikkeiden poskettomat katteet. Tilaamatta osia ei "koskaan" saa muutenkaan. Tuon M-sport muovinkappaleen lisäksi hyvänä esimerkkinä käy S85-koneen Vanos-solenoidit, 1400e/kpl!!! Eipä tarvitse kyseistä laitosta ostaa, mutta ei tarvinne muitakaan uudempia M-laitteita, jos hinnoittelu on tuota.

Jos ongelmaa yrittäisi välttää ajamalla uudella, niin moniko on valmis sijoittamaan 70-100 tonnia? Merkin vaihto alkaa olla lähellä ja viimeistään kun E39:t on ajettu loppuun.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Yleisesti pännii tämä homma. 22.08.2016 12:37 #3793

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 167
  • Vastaanotettu kiitos 1
Oma lukunsa on valmistajan tössit, jotka maksatetaan asiakkaila, lista on pitkä:
- M57D30Tu pakosarja
- E61 takaluukun johtosarjat
- N47 jakoketju & rattaat
- N43/53 jne puolat, vähän aikaa sitten ne maksoi n 25 eur, nyt SATA! euroa enemmän/kpl
- E90/91 2l DSC yksikkö. Pitkän aikaa n 200 eur, nyt 2000!
jne jne
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Yleisesti pännii tämä homma. 22.08.2016 16:07 #3795

Kun olisikin tajunnut muutama vuosi sitten ostaa näitä usein meneviä osia varastoon, niin olisi tienannut melkoisesti. Ihan vakavasti asiaa harkitsin omiin autoihini sopivien osien osalta, mutta kummasti se jäi toteuttamatta. :evil:

Melko tarkkaan saa valita minkä mallin seuraavaksi hankkii, jos meinaa merkissä pysyä.
Viimeksi muokattu: 22.08.2016 16:08 : BMW_Harrastaja.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Yleisesti pännii tämä homma. 26.08.2016 18:00 #3814

Aikanaan vanhalle foorumille linkitin Boschin eKataloogin, jossa oli loistavat hakutoiminnot ristiinsopivuuksien etsimiseksi. Etsittiin siis auton valmistajan varaosanumerolla tai Boschin numerolla. Saatiin muistaakseni luettelo mistä kaikista vehkeistä maan päällä ko osa löytyy. Laittoiko kukaan linkkiä talteen?

Edit:
Innostuinpa vielä itsekin etsimään ja netissähän moinen kataloogi yhä luuraa. Äkkiseltään tempaisin Bemarin varaosanumeroksi bensapumpun releelle
13 63 1 276 264.
Onko se rele, jota etsit? Boschin kataloogi kertoo sen löytyvän seuraavista autoista näillä autonvalmistajan omilla varaosanumeroilla:

Merkkinimi Artikkelinumero
ALFA ROMEO 116 85 11 043 00
ALFA ROMEO 6052 28 760
BMW 13 63 1 276 264
FIAT 60522876
LANCIA 60522876
RENAULT 77 00 708 960

Minä kysyisin Renulta ja Fiatilta osan hintaa.

Boschin nro on 0280230001 ja status on poistoartikkeli

www.bosch-automotive-catalog.com/fi/prod...t%3D1%26autoLoad%3D1
Viimeksi muokattu: 27.08.2016 12:34 : Juha Heikkilä.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Yleisesti pännii tämä homma. 06.09.2016 13:59 #3842

  • Aimäävai?
  • Aimäävai? hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jaosvastaava
  • Viestejä: 134
E30:n pakoputken takapönttö ruostui puhki ja kyselin uuden hintaa: alennusten jälkeenkin nettohinta 530 €. Pelkkä pöntön klemmari (joita tarvitaan 4 kpl) 37 € kipale. Jäivät tilaamatta. Tarvikkeena saan Walkerin pöntön 190 € hintaan.

Joku merkonomi on taas laskenut, kunka viivan alle saadaan puoli promillea lisää tuottoa, kun nostetaan vanhojen varaosien hinnat tappiin. Mutta jossain menee harrastajankin raja. Juuri kohtuuhintaiset alkuperäisvaraosat ovat olleet yksi BMW-autoharrastuksen kulmakivistä. Asia, jonka BMW on nyt romuttamassa!
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Yleisesti pännii tämä homma. 06.09.2016 15:55 #3843

  • lgr122
  • lgr122 hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 64
Aimäävai? kirjoitti:
E30:n pakoputken takapönttö ruostui puhki ja kyselin uuden hintaa: alennusten jälkeenkin nettohinta 530 €. Pelkkä pöntön klemmari (joita tarvitaan 4 kpl) 37 € kipale. Jäivät tilaamatta. Tarvikkeena saan Walkerin pöntön 190 € hintaan.

Joku merkonomi on taas laskenut, kunka viivan alle saadaan puoli promillea lisää tuottoa, kun nostetaan vanhojen varaosien hinnat tappiin. Mutta jossain menee harrastajankin raja. Juuri kohtuuhintaiset alkuperäisvaraosat ovat olleet yksi BMW-autoharrastuksen kulmakivistä. Asia, jonka BMW on nyt romuttamassa!

Onko noilla hinnoilla todellakin silti tarkoitus tehdä kauppaa? Vaiko haluttaisiin, että vanhoja ei enää kukaan korjaa?
Luulisi, että olisi parempi myydä vaikka 250€ hintaan, kuin pitää varastossa 530€ hinnalla.
320i e46 Touring -04, 118d e87 -05, 316i e46 -00
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Yleisesti pännii tämä homma. 06.09.2016 17:25 #3844

  • Aimäävai?
  • Aimäävai? hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jaosvastaava
  • Viestejä: 134
Tuokin osa oli saatavilla vain Saksan varastossa, ei Ruotsissa, kuten yleisimmät osat. Toimitusaika on siis luokkaa viikon, kun tarvikeosan saa huomiseksi.

Ymmärrän kyllä, jos joidenkin osien tuotanto pitää aloittaa kokonaan uudestaan, mutta siitä ei nyt voi olla kyse ihan koko varaosapaletissa! Yksi selittävä tekijä voi olla se, että varaosahinnoittelu seuraa käytettyjen autojen hintatasoa. Mobile.de:ssa E30 iX:n hintapyynnöt (34 kpl) ovat 2000 ja 25000 euron välillä, puolesta tarjolla olevista pyydetään vähintään 9900 €!
Viimeksi muokattu: 06.09.2016 17:30 : Aimäävai?.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

Yleisesti pännii tämä homma. 07.09.2016 08:37 #3846

  • Eero
  • Eero hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 95
Toisaalta jotkut osat on älyttömän halpoja. Esim. käsin tehdyn yli 25v vanhan Motorsport Bemarin tulpanjohtojen suojat 13€! Voi vaan kuvitella mitä maksaa johonkin muuhun vanhaan käsin tehtyyn performance autoon konehuoneen osat.

535:sen tarvike pakoputki 500€, M5 ei saa tarvikkeena vaan alkuperäinen merkkarilta vain 1000€. Kuitenkin taas kysessä käsintehty erikoisauto ja orggis putki joka kestää 25v joka päiväistä ajoa.

M5 tehdaskorjattu vaihdelaatikko 6000€, esim ihan tuikitavallisen 1.9tdi Audin laatikko 12000€!!
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.
Sivu luotiin ajassa: 0.272 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top