Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: BEMARISTI 3/2016

BEMARISTI 3/2016 15.09.2016 15:17 #3885

Kävinpä ruokkiksella kotona ja tuore painos oli laatikossa odottamassa. Hyvältä näytti noin äkkiseltään. Täytyy pureutua illalla tarkemmin.
Eli Joensuu kuittaa lehden saapuneeksi. :)
X5 4,8i -07,850 CiA -93, 325iX -87, M5 -86, 2002 Turbo -75
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 15.09.2016 22:30 #3889

  • Tomson
  • Tomson hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen vuodesta 2000
  • Viestejä: 44
Kuittaus Vantaaltakin, hienoja artikkeleita!
220iA Coupé -14.

Ex: 123dA -10, 118d -11, 523i -07, 545iA -05, 130i -05, 530i -04, 318ti Compact -03, Alpina B3 3.0 Cabrio -93, 325ti Compact -02, 330i -01, 840CiA -94, 530i -01, 540iAT -98, 328iAT -96, 523i -96, 540iA -94, 540iA -93 (x2), 525i -91, 320i -89, 316i -89.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 16.09.2016 09:49 #3890

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 168
  • Vastaanotettu kiitos 1
Ja Tuusula kuittaa. Eilen tuli. Historiikki on kyllä todella mielenkiintoinen juttusarja (omia ei lasketa... ;)).
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 16.09.2016 10:58 #3891

  • 90
  • 90 hahmo
  • Offline
  • New Member
  • Viestejä: 13
Kaikille lehden tekoon osallistuneille suuret kiitokset hienoista artikkeleista. Vielä kiitos Pekalle N62 valvetronic remontin julkaisusta.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 16.09.2016 12:25 #3892

  • Eero
  • Eero hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 95
Kertoo jotain lehden toimitusvarmuudesta kun pitää ilmoittaa jos on sattunut lehden saamaan :woohoo: :woohoo:
Viimeksi muokattu: 16.09.2016 12:26 : Eero.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 16.09.2016 14:51 #3893

  • Supa
  • Supa hahmo
  • Offline
  • Verwaltungsleiter
  • Tallipäälikkö / Webmaster
  • Viestejä: 97
  • Vastaanotettu kiitos 2
Joo N62 ja seiska jutut oli itseä kovasti kiinostavia :)
- E91 330xD -06
- E90 335i xDrive LCI -09
- 1/2 E36 328 "ring-taxi" -96
- Porsche Boxster -98
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 16.09.2016 18:42 #3894

No niin. Lehti saatu luettua läpi. Loistavia artikkeleita. Raimon historiikki on käsittämättömän tiukka paketti. Mielenkiinnolla odotan viimeistä osaa.
Jaakon G12 koeajo on taattua Jaakkoa. Hyvää pohdintaa eri ominaisuuksista.
Pakko kehua myös omaa N62 tarinaa. Juttu näyttää jopa omaan silmään onnistuneelta. Yritin saada sen kuulostamaan siltä että jokainen tajuaisi edes jotain. Hyvä lehti!
X5 4,8i -07,850 CiA -93, 325iX -87, M5 -86, 2002 Turbo -75
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 17.09.2016 13:52 #3897

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Perusjäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 205
  • Vastaanotettu kiitos 2
Eero kirjoitti:
Kertoo jotain lehden toimitusvarmuudesta kun pitää ilmoittaa jos on sattunut lehden saamaan :woohoo: :woohoo:

Lähinnä käytäntö on ihan kätevä, jotta tietää milloin lehti ilmestyi ja voi alkaa kyselemään jos oma lehti viivästyy. Riittää kun yksikin ilmoittaa milloin lehti tuli. Ei toki kaikkien tartte kuitata.
Käyttö BMWHarraste BMW:t
E39 520i -02, Kalahari beige-
Viimeksi muokattu: 17.09.2016 13:55 : Havis.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 20.09.2016 20:40 #3910

  • HKM
  • HKM hahmo
  • Online
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 120
Tavallisesti minulla on lehti ollut jo luettuna moneen kertaan,kun täällä ensimmäiset lehdestään ilmoittelee. Normaalista poiketen lehti tuli vasta tänään. Meinasin jo huolestua... ;)
Viimeksi muokattu: 20.09.2016 20:42 : HKM.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 21.09.2016 12:48 #3912

  • Aimäävai?
  • Aimäävai? hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jaosvastaava
  • Viestejä: 134
PekkaPaakkunainen kirjoitti:
Pakko kehua myös omaa N62 tarinaa. Juttu näyttää jopa omaan silmään onnistuneelta. Yritin saada sen kuulostamaan siltä että jokainen tajuaisi edes jotain.

Artikkeli oli mielenkiintoinen ja hyödyllinen, mutta toi esiin myös ahdistuksen ja huolestumisen tunteita. Löytyykö mitään tällä vuosikymmenellä valmistettua BMW-konstruktiota, jossa ei olisi perustavaa laatua olevia ongelmia? Jossakin mielessä tieto siis lisää tuskaa. Sama juttu pätee tietysti myös Kilpiön Jukan erinomaisiin artikkeleihin.

Ehdotuksena onkin, että saisimme Wiki-tyyppisen tietokannan, jossa on mainittu eri auto- ja moottorimallien tyypillisimmät viat ja linkki niiden korjausartikkeleihin. Jotain osviittaa voisi myös olla siitä, kuinka yleisiä ko. viat ovat ja mitä hintaluokkaa, osat ja työt eroteltuina, on kyseisten ongelmien ratkaiseminen. Tämä helpottaisi huomattavasti käytetyn bemarin ostajaa ja omistajaa!

Netistä tietysti löytyy esim. mywikimotors.com/n62b44/#Problems, ja näitä voisi käyttää tietysti oman wikin pohjana. Tässä esimerkissä tuo linkin artikkeli antaa moottorista ja sen ongelmista hieman eri kuvan kuin Pekan artikkeli.
Viimeksi muokattu: 21.09.2016 12:58 : Aimäävai?.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 21.09.2016 15:06 #3913

Makea historiikki, olisi jäänyt itseltäni kirjoittamatta. Olisiko kuitenkin syytä tarkentaa muuatta asiaa?

Sivulla 45, E21:stä käsittelevässä luvussa mainitaan vuonna -75 esitellyt mallit: 316, 318, 320 ja 320i, ja samaan hengenvetoon todetaan "Malleissa 316 ja 318 oli etumaskissa yhdet etuvalot ja 320, 320i sekä 323i tuplavalot". Epäselväksi nyt jää että esiteltiinkö myös malli 323i samaan aikaan muiden kanssa, kun kappaleessa kuitenkin puhutaan -75 esitellyistä malleista. Jos kuitenkin oli tarkoitus laajentaa näkökulma kattamaan myös myöhempinä vuosina esitellyt mallit, niin missä on kommentit mallien 315 ja 318i valojärjestelyistä?

Lisäksi aivan saman sivun lopussa mainitaan "Mallit 320 ja 320i saivat uuden kuusisylinterisen moottorin vuonne 1977." Tuon pitäisi kai olla "Mallit 320 ja 323i", koska käsittääkseni mallissa 320i oli aina M10-moottori, vuosimallista riippumatta, kun E21:stä puhutaan. Tuohan voi toki olla vain näppäilyvirhe..

Kiitos kaikille kirjoittajille. Ilman teidän pyyteetöntä panostanne koko lehteä ei olisi!
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 22.09.2016 07:15 #3916

  • Eero
  • Eero hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 95
Aimäävai? kirjoitti:
Löytyykö mitään tällä vuosikymmenellä valmistettua BMW-konstruktiota, jossa ei olisi perustavaa laatua olevia ongelmia?

Ei, kaikki M50 jälkeen on paskaa.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 28.09.2016 21:33 #3951

  • 90
  • 90 hahmo
  • Offline
  • New Member
  • Viestejä: 13
M50 moottorihan on jo legenda. Itsellä kokemusta yli 300 tuhatta ajettuna.( M50 2,5l). Nostaisin kuitenkin tähän katekoriaan viimeisimpiä vapaasti hengittäviä moottoreita.Eli N52B30O1.Ongelma,mitä foorumeilla on valitettu on ollut pakopuolen hydraulinostimien takertelu,ja siitä tuleva ääni.Tietääkseni sen takia ei ole moottoreita hajonnut.Kevyt(130kg) nykyaikainen moottori.Esim.paras vääntö 2750 kierroksella 315 nm,jatkuen hyvänä 7000kierrokseen (rajoitin) asti. Itsellä kolemusta 130tuhatta ajetulla 130i:llä.Kilometrejä ei sen enempää,mutta ei myöskään mitään ongelmia.Kommentoikaa,ja pudottakaa minut takaisin maan pinnalle.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 30.09.2016 14:25 #3957

  • jaki
  • jaki hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 168
  • Vastaanotettu kiitos 1
N53 on hyvä ja huoleton, kunhan suuttimet, korkeapainepumppu ja puolat on vaihdettu uusimpiin versioihin. Ongemat ovat tulleet nimenomaan viallisista suuttimista (niitä on käsittääkseni 11 (yksitoista) eri versiota, joista ainoastaan viimeisin on täysin toimiva), joita on vaihdettu aikoinaan kasapäin. Monesti onneksi takuuseen.
Jukka Kilpiö, jäsen nro 731, kotisivut www.jakiltech.fi
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

BEMARISTI 3/2016 07.10.2016 13:25 #3973

  • Mikko
  • Mikko hahmo
  • Offline
  • Achtgeber
  • Viestejä: 102
Omassa N53:ssa vaihdettu tehtaan piikkiin sytyspuolat silloin kuin auto oli 5-vuotias. Samassa yhteydessä kaikki ruiskutussuuttimet tarkistettiin ja yksi vaihdettiin, tehtaan piikkiin myös.

Korkeapainepumppu vaihdettu, ja siinä maahantuoja tuli vastaan niin, että sain goodwill-takuuseen itse pumpun, mutta vian etsinnän ja uuden pumpun asennuksen jouduin maksamaan itse.

Minusta ihan hyvää toimintaa tehtaan puolelta, mutta niin sen pitää mennäkin, jos esim. sytytyspuolien tuotekehitys on jäänyt vähän kesken. :)

N53 taisi jäädä viimeiseksi BMW:n suoraksi vaparibensakuutoseksi, jonka jälkeen on ollut saatavana vain turbomyllyjä bensapuolella, pois lukien M:t. Johtunee kiristyneistä päästömääräyksistä. Harmi, olen niin tottunut vaparikuutosiin.
Freude am Fahren -mies
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.
Sivu luotiin ajassa: 0.293 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top