Moikka, ja tervetuloa foorumille.
Auttaisi varmaan spekulointia mitä ovat jo tehneet korjaamolla, eli onko testattu:
- Puristusmittaus
- Imuvuotojen testaus (savutesti)
- Bensanpaineen mittaus
- Bensapumpun toiminta
- Bensalinjojen tarkistus = putket ehjät
- Bensanpaineen säätäjän toiminnan tarkistus
- Alipaineletkujen kunnon tarkistus / vaihto jos kovettuneet
- Huohotinletku ehjä (venttiilikopasta imusarjaan menevä)
- Bensatankin huohotus kunnossa = korkki pois = jos käy niin korvausilman putki/letku tukossa
- Bensansuodatin vaihdettu?
- Tulpat vaihdettu?
- Virranjakajan/sytytysjohtojen kunto tarkistettu kaikilta osin
- MAP toiminnan tarkistus, eli pätkiikö / kuollut kohta
Nuo tarkistaisin itse ihan ensimmäisenä.
Ja onko oireita?:
- Häviääkö jäähdytin nestettä ajossa
- Haiseeko pakokaasu makealle / onko valkoista savua
- Onko mitattu jääh.nesteen pakkaskestävyys (jos siis ei ole vaihdettu 1v seisomisen jälkeen vielä), eli voisi olla kansi halki kun mahdollisesti jäätynyt talvella
- Onko selvästi liian rikas seos = jos polkaisee kaasun lattiaan tuleeko mustaa kunnolla / kipinä jää välistä
- Jos tulppa aivan valkoinen kun irroittaa ajon jälkeen, suutin/suuttimet tukossa = seos poskellaan tai kansi vuotaa jäähdytyspuolelta).
- Eikö käy edes kylmällä koneella, eli tuleeko oire vasta koneen lämmettyä?
Tuossa koneessa taitaa olla myös se ns. Boschin "sininen anturi", joka siis mittaa jäähdytysnesteen lämpötilaa ja kertoo ECU:lle onko kone kylmä/lämmin, jos se on hajalla niin oireet vähän samanlaiset, eli kone "yökkii" kun painaa kaasua. Tuon mittaamiseen löytyy ohjeet netistä ja taitaa olla termostaattikotelossa kuten M20B20 koneessa. Ja jos joudut sen vaihtamaan, älä osta mitään tarvikemallia, ne ei kestä. Eikä oikeastaan muutenkaan muuta ku OEMia tuollaiseen autoon
Taisi tulla aika monta kysymystä, mutta jostainhan se on lähdettävä. =)