Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE:

E39 peräöljy 04.08.2015 12:27 #1970

Millä kilometreillä olette näitä ikuisia öljyjä perästä vaihtaneet? Vai kannattaako vaihtaa?

Luulisi marmorilta saavan oikeaa tavaraa oikean määrän ja tiivisteet kannattanee vaihtaa myös, jos aloittaa? Eri foorumeita luettuani tulin siihen tulokseen, että aika kirjavaa käytäntöä on porukalla tämän asian suhteen ollut.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 peräöljy 04.08.2015 19:17 #1972

  • HKM
  • HKM hahmo
  • Poissa
  • BMW Club Finnland jäsen
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 160
Kannattaa ilman muuta vaihtaa.Omiin ex.E39:n olen ne vaitanut aina ensimmäisessä huollossa.Noilla kilometreillä (mitä yleensä E39:stä löytyy) öljyt voi olla tosi mustaa kuraa,jos niitä ei ole koskaan vaihdettu.Öljymäärä on kuitenkin niin pieni,ettei siitä konkurssiin kukaan ajaudu.Muistaakseni jotain litran kantturoissa.Sopivaa öljyä löytyy jokaisesta autotarvike myymälästä.

Tiivisteitä (stefoja) en alkaisi vaihtelemaan,jos ne ovat vain hieman hikoilleet.Vuotavat tiivisteet tottakai uusiin.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : HKM.

E39 peräöljy 04.08.2015 19:59 #1973

Jossain 180 tkm hujakoilla tuli vaihdettua.

Castrol SAF-XO (nykyisin Castrol Syntrax Long Life 75W-90) = orkkis öljy
Voi myös käyttää lukollisiin tarkoitettua SAF-XJ (Syntrax Limited Slip 75W-140), jossa parempi korkean pään pintapaineen kesto.

Vaihtoa varten ehdottomasta uudet tyhjennys- ja täyttötulpat. Uusissa tulpissa o-rengas (Viton) tiivisteenä, vanhoissa syöpyvä alumiiniprikka.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 peräöljy 04.08.2015 21:56 #1975

No juu, taidanpa askarrella tämän, kun tuli hankittua tuollainen halpismallin paineimusäiliökin. Tiivisteillä tarkoitin juurikin noita proppujen tiivisteitä.

Castrolin saanee normaalista harakiriliikkeestä, Fixus, Motonet tms? Mikäs on täyttömäärä, riittääkö litran pullo?
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : hietase.

E39 peräöljy 04.08.2015 22:41 #1976

Ainakin E39 530d:ssä tilavuus 1,1 litraa. En muista ulkoa, onko 530i:ssä sama.

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 peräöljy 05.08.2015 23:15 #1986

Autohan on juurikin 530da, eli kaksi litran pulloa pitää siis ostaa.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 peräöljy 17.08.2015 21:34 #2038

Jossain 180 tkm hujakoilla tuli vaihdettua.

Castrol SAF-XO (nykyisin Castrol Syntrax Long Life 75W-90) = orkkis öljy
Voi myös käyttää lukollisiin tarkoitettua SAF-XJ (Syntrax Limited Slip 75W-140), jossa parempi korkean pään pintapaineen kesto.


No nythän taisi käydä niin, että myyjä myi mulle väärän öljyn. En nimittäin muistanut muuta kuin Castrol ja 75w-90. Niitähän oli useita sortteja, joten kysyin varaosatiskiltä. Kaveri oli sitä mieltä, että kädessäni ollut pullo www.motonet.fi/fi/tuote/590091/Castrol-S...-vaihteisto-peraoljy olisi juurikin oikea tuote.

Nyt kun varmistin asian vielä tästä keskustelusta ja Motonetin omilta sivuilta, taidan mennä vaihtamaan pullot. Motonetin sivuilla lukee, että SAF-XO on ainoa peräöljy, jota BMW suosittelee. Miksei myyjä myynyt minulle sitä? Litrahinnassakin on iso ero, SAF-XO maksaa 42,90 ja tuo Syntrax 19,90. Kai noissa muitakin eroja on, kuin rahat pois penarimieheltä.

Ja vielä kysymys. Hain Laakkoselta uudet proput. Niissä on sellainen muutaman millimetrin levyinen tasainen kaulus. Onko tämä se Viton O-rengas? Eli toimiiko tuo sellaisenaan, vai onko uusittava vielä joku prikkatiiviste? Liitekuvassa osat 5 ja 6.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : hietase.

E39 peräöljy 18.08.2015 20:01 #2044

Pikavastaus itselleni. Katsoin tarkemmin tuota uutta proppua ja siinähän on kiinteänä ohut kuminen (?) tiivisterengas mukana. Eli irralliset prikat taitavat olla historiaa.

Ja kävin vaihtamassa öljyt Castrolin SAF-XO-laatuun. Tuossa pullossa kun on itsessään ulosvedettävä nokka jolla voi pursottaa tavaran täyttöaukosta sisään, niin voisin laiskuuttani jättää raahaamatta (veneen) peräöljyjen pumpun mökiltä. Onko turvallista olettaa, että suoraan öljypullosta pursottamalla perään jää oikea määrä öljyä? Onko sisässä se 1,1 litraa kun täyttöaukosta alkaa lirua ulos, eli liikatäyttö olisi mahdotonta?
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 peräöljy 18.08.2015 20:10 #2045

Itse en välttämättä näkisi tarpeelliseksi maksaa tuota erotusta SAF-XO:sta, mutta kukin mielensä mukaan. Liekö tuo jotain vanhaa varastoa, kun Castrol:in omat sivut eivät tuota enää tunne.

Ainakin omissa uusissa tulpissa on laipan tasopinnalla upotettuna vihreä viton-tiiviste.

Edit: Hidas...

Suoralla alustalla öljyä täytetään täyttöaukon alapintaan saakka (alkaa hieman valua ulos).

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Clavurion.

E39 peräöljy 18.08.2015 22:36 #2048

Mahtaisiko muistissa olla proppujen kiristysmomenttia? Luultavasti aika vähäinen?
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 peräöljy 19.08.2015 09:07 #2049

:side: Kierrät kierteet loppuun mutta et ääliöön asti niin se on siinä. :woohoo:
F26 xDrive20d TwinPower

EX:E60 535DA M-Sport "Individual Moonstone metallic+Merino Platinum+PianoBlack"

-Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 peräöljy 19.08.2015 19:50 #2052

Käväisin vaihtamassa litkut Muuralan Nesteellä. Ajosiltanosturi on hyvin vaaterissa.

Avasin ensin täyttöpropun. Yllätyin kuinka paljon öljyä valui sen kautta, ehkä 2-3 dl. Onkohan kyse siitä, että öljyä valui ajon jälkeen rattaiden ja itse perän sisätilan yläosista? Sisällä oli kyllä mitä luultavimmin alkuperäiset öljyt, eli täyttö on tapahtunut tehtaalla. Tyhjennyspropun kautta sitten tuli ulos pääosa sisällöstä.

Laitoin uuden tyhjennyspropun kiinni ja pusersin öljyä täyttöaukosta sisään. Pikkuisen ruuttasin liikaa, noin 1,15 dl. Tuon noin puoli desiä annoin valua sitten täyttöaukon kautta ulos, ennen kuin suljin sen. Sieltä se hissuksiin valui. Toivottavasti 1,1 litraa on oikea täyttömäärä E39 530da:n lukottomaan perään, muutoin tulee kalliiksi.

Vanhojen proppujen prikat olivat jo kovin syöpyneitä. Toinen oli jo hilkulla, ettei ollut syöpynyt poikki asti, jolloin olisi alkanut vuotaa.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

E39 peräöljy 20.08.2015 22:38 #2056

Tuli näpsäistyä kuva propuista.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Liitetiedostot:

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

  • Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.246 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top