Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE:

Tielle jäätiin, 530d 29.04.2015 22:16 #1249

Tulipa mutkia matkaan vappulomalle lähtöä ajatellen. Tähän asti luotettavasti palvellut -02 530da jätti tänään tielle. Autolla on ajettu hieman yli 190 tkm.

Ajoin aamulla töihin, auto toimi normaalisti. Lähtiessäni töistä, tulikin heti pieni ihmetyksen aihe, kun auto ei lähtenytkään laakista käyntiin. 4-5 starttaus eikä edes luvannut. Starttasin uudelleen ja noin 10 s sahaamisen jälkeen lähti ontuen käyntiin. Käynti oli kyllä sitten ihan tasaista ja ääneltään normaalia. Ajotietokoneen mukaan naftaa oli tankissa 130 km ajoon, eli tuon tankillisen keskikulutuksen mukaan siellä oli noin 10 litraa. Lähdin tankkaamaan, mutta matka katkesi oikealle kaartavassa rampissa. Kone sammui laakista ja check control ilmoitti "fuel injection system".

Heräsi epäilys, että näyttäisikö sekä naftamittari, että ajotietokone väärin ja tankki olisikin tyhjä. Työkaveri kanisterin kanssa hätiin ja 18 litraa naftaa tankkiin. Nyt mittarin neula nousi ihan loogisesti ja ajotietokone ilmoitti, että vielä pääsee 328 km. Sitten vain starttaamaan ja toteamaan, ettei lähde. Yhä sama check control ilmoitus palaa. Konepelti auki ja totean, että polttoainesuodattimelta ruiskulle lähtevässä läpinäkyvässä letkussa on lähinnä ilmaa, ei juurikaan naftaa.

Kärry sitten hinausautolla pajalle. Todennäköisesti ehtivät aloittaa vianhaun vasta ensi viikolla.

Mitä tapahtui? Omat veikkaukset:
1. Joku polttoaineensyöttöön liittyvä anturi rikki.
2. Auton pohjassa oleva korkeapainesiirtopumppu rikki. Tämä on vaihdettu edellisen omistajan toimesta kertaalleen.
3. Tankin sisällä oleva pumppu rikki. Tämä on vaihdettu tarvikeosaan kuluneena talvena. Syy vaihtoon oli tyhjäkäynnin hytkäytykset kun naftaa oli alle 20 litraa jäljellä. Tuo vaihto auttoi ja käynnin epätasaisuudet loppuivat. Onhan se mahdollista, että tulin huijatuksi ja ostin surkean tarvikepumpun.

Joku muu syy, mikä?
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : hietase.

Tielle jäätiin, 530d 30.04.2015 06:59 #1250

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Poissa
  • BMW Club Finnland jäsen
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 316
...
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Havis.

Tielle jäätiin, 530d 30.04.2015 21:16 #1260

Mitäpä kaiman pisterivi tarkoittaa?

No lopputulos oli se, että kun köyhä poika unohtaa köyhän isänsä viisaan neuvon "köyhällä ei ole varaa halpaan", niin sitten kaivetaan kuvetta entistä syvemmältä.

Eli aikaisemmin talvella tekemäni ennakoiva huolto, tankissa olevan pa-pumpun vaihto tarvikeosalla, tuli sitten raskaasti reisille. Pohjois-Savosta toimitettu German Mechanics-laatuosa oli kuraa, joka hajosi muutamassa kuukaudessa. Tielle jäännin syy oli siis tuon tankin sisäisen pumpun rikkoontuminen.

Laakkosen kaverit laittoivat Original Teile pumpun tänään paikoilleen. Vahinko vaan olin jo ehtinyt vuokra-autolla mökille Wapun viettoon. Jos diagnoosi olisi varmistunut kolme tuntia aikaisemmin, olisin voinut perua vuokra-Golfin.

Syyllinen katsoo peilistä perkele. Otan kylmän kaljan enkä ikinä enää sorru tarvikeosaan kohteessa joka voisi johtaa matkan pysähtymiseen lennosta. Onneksi ei ollut perhe mukana.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Tielle jäätiin, 530d 30.04.2015 21:31 #1261

  • Havis
  • Havis hahmo
  • Poissa
  • BMW Club Finnland jäsen
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen 1999 lähtien
  • Viestejä: 316

Mitäpä kaiman pisterivi tarkoittaa?


Ainoastaan sitä, että kirjoitin kuvaustasi tarkemmin lukematta jotain vian hakuehdotusta, ja vasta jälkeenpäin huomasin että olit jo samoja asioita itsekin valmiiksi tutkinut. Kun en osaa poistaa turhaa viestiä korvasin tarpeettoman tekstini pisterivillä.

Olisin tosiaan poistanut koko vastaukseni jos sellaisen toiminnon olisin täältä löytänyt.

Jotain taisin kirjoittaa tankin sisäisestä pumpusta, että sen vian selville saamiseksi voisi laittaa esim. reilusti lisää ainetta tankkiin. Jos sen jälkeen kone hyppää tulille syyllinen on melko varmasti juuri tuo siirtopumppu.

Mutta tosiaan olit jo viestissäsi sitä sanonut kokeilleesi ilman tulosta, joten oletin vian olevan muualla.

Ei sen ihmeellisempää.

Mutta vika siis ilmeisesti on kuin onkin juurikin tuo tyyppivika.

Hyvä että löyty ;)
Käyttö BMWHarraste BMW:t
BMW 523iA -08 (E60 LCI)-
ex BMW 520i -02 (E39 LCI)ex BMW 525 -81 (E12)
ex BMW 523i -96 (E39)ex BMW 2500A -70 (E3)

Kirjaudu liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Havis.
  • Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.167 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top