Helpointa olisi aloittaa huohotuksesta = kaikki huohotusputket syyniin, ja disat (oliko 2 kpl) samalla tarkastukseen
Kuinka DISA vaikuttaa öljyn polttamiseen ja siniseen savutukseen? Eikös DISA kuitenkaan vaan ohjaa läpällä imusarjan kanavistoa, ja määrää kuinka pitkän matka imuilma kulkee kussakin tilanteessa palotilaan mennessä.
Tosin hyvähän niiden toimintakunto on tarkistaa joskus, varsinkin jos käynnissä on vähänkin epämääräisyyttä.
Savutuksen syitä voi siis olla
- viallinen huohotin
- kovaksi korppuuntuneet venttiilin varren tiivisteet / ohjurit
- jumiutuneet männänrenkaat
Jos autolla on ajettu joku liki 200 000 km eikä huohottimeen ole vielä koskettu, voisi kuvitella sen olevan huollon tarpeessa. Ne eivät ole ikuisia.