Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: E81 uudella koneella

E81 uudella koneella 03.10.2015 12:17 #2249

  • 135
  • 135 hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 85
Ostin loppukesästä "uuden" Bemarin, sopivaan hintaan kun sain, ja vieläpä innosti se, että autossa oli tuliterä kone. Autolla oli ajettu 91 tkm, ja sitten ketju oli hypännyt. BMW tehdas korvasi koko homman omistajalle - mutta kun korjaukseen meni monta kuukautta, hän oli ehtinyt ostaa uuden auton, ja korjattu BMW jouti myyntiin. Vuosimalli 2008.

Tänään KL kirjoittaa:

"Ruotsin autoliitto on saanut käsiinsä paikallisen VW-maahantuojan kirjeen, jossa neuvotaan, miten merkin autojen jakoketjuongelmiin tulisi suhtautua.

Kauppalehti kertoi viime toukokuussa, että ruotsalainen autoilijoiden etujärjestö Motormännens Riksförbund julkaisi listan autoista, joiden ostamista olisi syytä harkita kahteen kertaan.

Yhteistä näille Volkswagen-konsernin valmistamille autoille on se, että niistä on rikkoutunut runsaasti jakoketjuja. Ketjun katkeaminen voi aiheuttaa suuren ja kalliin vaurion auton moottoriin.

Motormännen syytti Ruotsissa tehdasta ja paikallista Volkswagenin maahantuojaa siitä, että jakoketjuongelma on tiedetty jo vuosia, eikä sille ole tehty mitään. Ketjun katkeamisen aiheuttamat vauriot ovat menneet auton omistajan maksettaviksi.

Nyt järjestö kertoo saaneensa käsiinsä salaiseksi tarkoitetun sähköpostiviestin, jossa ruotsalainen maahantuoja ohjeistaa, miten jakoketjuvaurioihin suhtaudutaan Ruotsissa. Viestissä annetaan ymmärtää, että viat korjataan asiakkaalle maksutta aina auton seitsemään ikävuoteen ja 150 000 kilometriin asti. ”Goodwilliä” riittää jopa 250 000 kilometriin asti, jolloin tehdas maksaisi tarvittavat osat kokonaan, työkustannuksista 70 prosenttia kuuteen vuoteen asti, ja 60 prosenttia seitsemään vuoteen asti.

Viestissä lupaillaan, että mahdollisesti myös työn osuus saataisiin jatkossa korvattua kokonaan. Korvaukseen ei vaikuta se, onko auto huollettu muualla kuin merkkihuollossa. Jälleenmyyjiä kielletään ehdottomasti kertomasta sitä, että korjaukset maksaa autotehdas:

”Asiakkaan silmissä te olette sankareita, jotka tukevat asiakasta, kun ongelmia ilmenee”, sähköpostissa sanotaan."


Miten lie BMW:n ohjeistus, mutta ilmeisesti ketjuja on sen verran pamahtanut, että goodwilliä on hyvä riittää.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E81 uudella koneella 03.10.2015 21:32 #2250

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 187
135 kirjoitti:

Miten lie BMW:n ohjeistus, mutta ilmeisesti ketjuja on sen verran pamahtanut, että goodwilliä on hyvä riittää.

Näinä päivinä todella sopiikin riittää, kun lehdistä saa jatkuvasti lukea uusia paljastuksia saksalaisesta trilleristä nimeltä Emission Katastrophe. Milloin lie skandaali laajenee VAG-konsernin ulkopuolelle, valmistajien ilmoittamat päästöthän ovat olleet jo vuosia täysin irti todellisuudesta. Epäilen, ettei kaikki todellakaan ole selitettävissä päästömittausten laboratorio-olosuhteiden optimoinnilla verrattuna oikeisiin liikenneolosuhteisiin.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E81 uudella koneella 04.10.2015 18:16 #2252

  • 135
  • 135 hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 85
Mä sanoisin tähän, että sitä saa mitä tilaa. Brysselin byrokraatit on lähteneet hakemaan mahdottomia - säännöillä yritetään kahlita markkinavoimia. Nimittäin ihmiset haluaa suorituskykyisempia, tilavampia, mukavampia ja enemmän varusteita sisältäviä autoja kuin mikä realistisesti on mahdollista, jos mennään määriteltyjen päästöleikkausten mukaan. Sitten ei jää muuta mahdollisuutta kuin käyttää kaikki keinot ja porsaareiät ja vähän vedettää päälle.

Minun ajossa tuo 116i kuluttaa auton oman mittauksen mukaan 7,8 litraa, kun esitteessä lukuu 5,8 litraa. Aika normimeininkiä nykyisin. Ja toisaalta jos tuota kulutuslukemaa vertaa vaikkapa E30:een, niin ei se nyt paljoa poikkea. Mutta nyt on tietysti automaatti-ilmastointia, parempi suorituskyky, isompaa rengasta jne.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E81 uudella koneella 04.10.2015 21:02 #2254

  • hietase
  • hietase hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 187
Ymmärrän pointtisi, mutten hyväksy suoranaista huijausta.

Onhan tämä yhtälö aika mahdoton toteuttaa. Verrataanpa vaikka sinne jeesuskupeen aikaan 80-luvulle:

- nykyautot ovat selvästi turvallisempia
- nykyautoissa on selvästi enemmän varusteita
- nykyautot ovat suurempia luokissaan

=> autot painavat enemmän.

Samalla halutaan

- entistä parempi suorituskyky
- entistä pienempi kulutus
- vähintään entinen laatu
- ei saisi kauheasti maksaa

=> lopputuloksena on mahdoton yhtälö.

Eihän polttomoottoririntamalla ole tapahtunut mitään uutta innovaatiota kymmeniin vuosiin. Kaikki mitä nyt tuotetaan, on ollut olemassa tavalla tai toisella jo 80-luvulla. Miten muka tuo uusi yhtälö täytettäisiin?

Labraolosuhteissa voidaan tehdä simulointeja ja saada jokin EU:n määrittelemä "normikulutus" testattua. Kuten kaikki meistä tietävät, sillä ei juuri ole vastaavuutta reaalimaailmassa. Mutta jos valmistaja on taitava ja onnistuu autonsa niin valmistamaan, että tällaisessa simulaatiossa saa kovin mairittelevat kulutuslukemat aikaiseksi, niin mikäs siinä. Kuluttajan pitää ymmärtää, ettei se vastaa todellisuutta.

Mutta jos autossa on ohjelmisto joka ohjaa moottorin toimimaan eri tavalla mittaustapahtuman aikana, kuin normaalisti, se on petos. Sitä en hyväksy, se ei ole enää teknisen taidon hyödyntämistä sääntöjen puitteissa.
Joskus ollut E21 320/6, E21 318A, E34 525i touring, E39 530i touring
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E81 uudella koneella 05.10.2015 14:15 #2255

  • lgr122
  • lgr122 hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Viestejä: 64
135 kirjoitti:
Minun ajossa tuo 116i kuluttaa auton oman mittauksen mukaan 7,8 litraa, kun esitteessä lukuu 5,8 litraa. Aika normimeininkiä nykyisin. Ja toisaalta jos tuota kulutuslukemaa vertaa vaikkapa E30:een, niin ei se nyt paljoa poikkea. Mutta nyt on tietysti automaatti-ilmastointia, parempi suorituskyky, isompaa rengasta jne.

Vertailun vuoksi mainitsisin, että E87 118d:n keskikulutus mulla on 6,1 litraa, sen oman ajotietokoneen mukaan, kun valmistajan ilmoituksen mukaan pitäisi olla 4,5 litraa. Ehkä jatkuvasti oikein nätisti ajelemalla voisin saada 0,5 litraa pudotettua, mutta enempään en usko.
320i e46 Touring -04, 118d e87 -05, 316i e46 -00
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.

E81 uudella koneella 21.07.2016 08:54 #3603

  • Tomson
  • Tomson hahmo
  • Offline
  • BMW Club Finnland jäsen
  • Jäsen vuodesta 2000
  • Viestejä: 44
Täytyypä ottaa vertailun vuoksi kulutuslukema tulevan viikonlopun Vuokatin reissulla.
220iA Coupé -14.

Ex: 123dA -10, 118d -11, 523i -07, 545iA -05, 130i -05, 530i -04, 318ti Compact -03, Alpina B3 3.0 Cabrio -93, 325ti Compact -02, 330i -01, 840CiA -94, 530i -01, 540iAT -98, 328iAT -96, 523i -96, 540iA -94, 540iA -93 (x2), 525i -91, 320i -89, 316i -89.
Rekisteröitymättömät käyttäjät eivät voi kirjoittaa viestejä.
Sivu luotiin ajassa: 0.223 sekuntia

KERHOTUOTTEET

Scroll to top