JÄSENEDUT

Hyödy BMW Club Finnland jäseneduista.
Lue lisää »

 

BMW-TIETOA

BMW-autotietoa:
mallit, moottorit, huolto
Lue lisää »

 

KESKUSTELUFOORUMI

Keskustelufoorumi:
etsi, kysy, vastaa
Siirry »

 

BLOGIT

Asiantuntija-blogit:
Asiasta ja asian vierestä
Siirry »

 

TAPAHTUMAT

Yhdessäoloa BMW-keskeisissä tapahtumissa
Siirry »

 

 
BMW Tietoutta
BMW "Neue Klasse" 1800/1800Ti/1800TiSA - E118
 
BMW 1800
BMW 1800 A
BMW 1800 TI
BMW 1800 TISABMW Neue Klasse 1800 esiteltiin syyskuussa 1963, ZF:n valmistama 3-portainen automaattivaihteisto tuli saataville keväällä 1964. Vuoden 1963 lokakuussa saataville tuli Solex 40 PHH tuplakaasuttimin varustettu 1800 TI -malli, moottorin kehittäessä 110 hevosvoimaa. Nopeimman Neue Klassen titteliä kantaa 1800 TISA, jonka Weber 45 DCOE kaasuttimin varustettu moottori kehitti 130 hevosvoimaa. Huippunopeutta malli keräsi 190 km/h, valmistusmäärän jäädessä 200 yksilöön. Suomeen TISA-malleja tuotiin yhteensä kuusi kappaletta. Lisävarusteena 1800 TISA malliin oli saatavilla mm. lukkoperä sekä 105 litran vetoinen polttoainetankki.
 
Tekniset tiedot
malli moottori 0-100 km/h huippunop. km/h valm. vuodet valm. määrä
1800 M118 12.6 s 163 km/h 9/63-6/72 129 310
1800 A M118 n/a 158 km/h 4/66-12/70 3 487
1800 RHD M118 12.6 s 163 km/h 9/63-12/70 792
1800 A RHD M118 n/a 158 km/h 4/66-12/70 336
1800 TI M118 10.5 s 175 km/h 10/63-12/66 17 850
1800 TI RHD       10/63-12/66 567
1800 TISA M118 8.9 s 190 km/h 1/65-6/65 200
1800 CKD RHD**
Glas-Schweitzer-Gruppe
Glas-Pretoria
M118 12.6 s 163 km/h    
1800 SKD*
Belgia
1. ja 2. versiot
M118 12.6 s 163 km/h 5/65-9/70 3 859
1800 A SKD*
Belgia
M118 n/a 158 km/h 2/66-11/66 99
 
* SKD = semi knocked down, osakokonaisuuksina toimitetut ja kohdemaassa kootut autot
** CKD = completely knocked down, täysin osina kokoonpanomaahan toimitetut autot
 
Värikoodit
BMW koodi Värin nimi Värin tyyppi Lisätieto
071 Agave unilackierung käytetty mallivuosina 1968-73,
ei ti eikä TISA malleissa
041 Atlantic unilackierung käytetty mallivuosina 1965-72,
ei ti eikä TISA malleissa
058 Bristol unilackierung käytetty mallivuosina 1964-72
n/a Caribe unilackierung käytetty mallivuosina 1962-67,
1800 ja 1800A malleissa
085 Chamonix unilackierung käytetty mallivuosina 1963-72
058 Derby unilackierung käytetty mallivuosina 1962-68,
1800 mallissa
066 Florida unilackierung käytetty mallivuosina 1963-70,
1800 ja 1800A malleissa
070 Golf unilackierung käytetty mallivuosina 1971-72,
1800 mallissa
023 Granada unilackierung käytetty mallivuosina 1963-72,
1800 ja 1800A malleissa
n/a Guayana unilackierung käytetty ainoastaan 1800 mallissa
022 Inka unilackierung käytetty mallivuosina 1971-72,
1800 ja 1800A malleissa
n/a Macao unilackierung käytetty ainoastaan 1800 mallissa
021 Malaga unilackierung käytetty mallivuosina 1969-72,
1800 ja 1800A malleissa
104 Manila unilackierung käytetty mallivuosina 1965-68,
1800 mallissa
001 Nevada unilackierung käytetty mallivuosina 1968-72,
1800 ja 1800A malleissa
500 Pacific unilackierung käytetty mallivuosina 1966-67,
1800 ja 1800A malleissa
036 Riviera unilackierung käytetty mallivuosina 1969-72,
1800 ja 1800A malleissa
006 Sahara unilackierung käytetty mallivuosina 1966-72,
1800 ja 1800A malleissa
068 Schwarz Neu unilackierung käytetty mallivuosina 1965-72,
1800 ja 1800A malleissa
005 Tampico unilackierung käytetty mallivuosina 1962-72,
1800 mallissa
073 Turf unilackierung käytetty mallivuosina 1962-72,
1800 mallissa
024 Verona unilackierung käytetty mallivuosina 1969-72,
1800 ja 1800A malleissa
042 Baikal metalliväri käytetty mallivuosina 1967-72,
1800 ja 1800A malleissa
008 Ceylon metalliväri käytetty mallivuosina 1971-72,
1800 ja 1800A malleissa
037 Fjord metalliväri käytetty mallivuosina 1969-72,
1800 ja 1800A malleissa
n/a Polaris metalliväri käytetty mallivuosina 1962-65,
ti ja TISA malleissa
060 Polaris Neu metalliväri käytetty mallivuosina 1966-72
072 Taiga metalliväri käytetty mallivuosina 1969-72,
1800 ja 1800A malleissa
065 Türkis metalliväri käytetty mallivuosina 1969-72,
1800 ja 1800A malleissa
068 Tundra metalliväri käytetty mallivuosina 1967-72,
1800 ja 1800A malleissa
 
Valmistenumerot
malli valmistenumerot
BMW 1800 9/63-6/68 950 001
1 230 001
980 000
1 292 833
30 000
62 833
BMW 1800 Belgia, 4/66 n/a n/a 66
BMW 1800 Belgia, 8/68-12/70 1 900 001 1 928 852 28 852
BMW 1800 Belgia, 5/71-6/72 3 450 001 3 457 625 7 625
BMW 1800 RHD 9/63-6/68 991 001
997 001
993 000
998 490
2 000
1 490
BMW 1800 RHD 8/68-12/70 1 130 001 1 130 890 890
BMW 1800 RHD Belgia, 4/66-10/66 n/a n/a 792
BMW 1800A 4/66-6/68 996 001
1 1 001
997 000
1 1 852
1000
852
BMW 1800A 8/68-12/70 1 120 001 1 121 635 1 635
BMW 1800A RHD 4/66-6/68 1 5 001 1 5 200 200
BMW 1800A RHD 8/68-12/70 1 140 001 1 140 136 136
BMW 1800A RHD Belgia, 10/66-12/66 n/a n/a 99
BMW 1800ti 10/63-12/66 980 001
1 410 001
990 000
1 417 850
10 000
7850
BMW 1800TISA 2/65-6/65 995 001 995 200 200
BMW 1800ti RHD 10/63-12/66 993 001 993 567 567
BMW 1800 CKD Glas-Schweizer-Gruppe 1 020 001 1 025 000 n/a
BMW 1800 CKD Glas-Pretoria 1 030 001 1 035 000 n/a
BMW 1800 SKD Belgia 63-67 1 700 001 1 710 000 2 367
BMW 1800 SKD Belgia 69-70 1 790 001 1 800 000 1 492
BMW 1800A SKD Belgia 65 1 710 001 1 711 000 99
 
Lisätietoja
 
Kuvia
 
BMW 1800
 
 
 
Palaa listaan
 

 

 
BMW Tietoutta
BMW "Neue Klasse" 1600 - E116
 
BMW 1600
 
BMW 1600 -malli jatkoi Neue Klasse mallisarjassa BMW 1500:n jalanjäljillä. Mallia valmistettiin vuosina 1964-66, ulkonäöllisesti auto oli BMW 1500 kaltainen. Moottorin kuutiotilavuus oli kasvatettu 1499 cc3:sta 1573 cc3:n tehon noustessa kolmen hevosvoiman verran ollen BMW Neue Klasse 1600 -mallissa 83 hv. Tätä mallia koottiin vuonna 1965 myös Belgiassa.



Tekniset tiedot
malli moottori 0-100 km/h huippunop. km/h valm. vuodet valm. määrä
1600 M116 14.0 s 155 km/h 4/64-6/66 9 728
1600 SKD*
Belgia
      1/65-12/65 550
 
* SKD = semi knocked down, osakokonaisuuksina toimitetut ja kohdemaassa kootut autot
 
Värikoodit
BMW koodi Värin nimi Värin tyyppi Lisätieto
058 Bristol unilackierung käytetty mallivuosina 1964-72
059 Caribe unilackierung käytetty mallivuosina 1962-80
085 Chamonix unilackierung käytetty mallivuosina 1962-80
058 Derby unilackierung käytetty mallivuosina 1962-68
066 Florida unilackierung käytetty mallivuosina 1963-70
023 Granada unilackierung käytetty mallivuosina 1963-72
n/a Guayana unilackierung n/a
104 Manila unilackierung käytetty mallivuosina 1965-68
500 Pacific unilackierung käytetty mallivuosina 1966-67
n/a Schwarz unilackierung käytetty mallivuosina 1962-65
005 Tampico unilackierung käytetty mallivuosina 1962-72
073 Turf unilackierung käytetty mallivuosina 1962-72
n/a Polaris metalliväri käytetty mallivuosina 1962-65
 
Valmistenumerot
malli valmistenumerot
malli valmistuksen aloitus/-lopetus valmistenumerot yhteensä
BMW 1600 4/64-6/66 930 001 939 728 9 728
BMW 1600 SKD Belgia, 1965 1 750 001 1 760 000 550
 
Lisätietoja
 
Kuvia
 
 
 
Palaa listaan

 

BMW Tietoutta
BMW 1502/1600-2/1602/1802 - E114
 
BMW 1600/1602
BMW 1600 ti
BMW 1802
BMW 1502


 Niinsanottu perusmallisarja, joka yhdessä Neue Klassen kanssa nosti BMW:n jaloilleen sitten Toisen Maailmansodan. Edelleen suosittu harrastuskohde, niin entisöintiin kuin urheilupuolellekin. Ti-malli loi perustan BMW:n urheilulliselle maineelle, jota 2002 eri mallivariaatiot menestyksekkäästi jatkoivat.



 
Tekniset tiedot
malli moottori 0-100 km/h huippunop. km/h valm. vuodet valm. määrä
1600 M10 13.3 s 160 km/h 3/66-3/71 126 591
1600 RHD       4/67-3/71 3 252
1600 USA       8/67-3/71 12 930
1600 ti M10 11.5 s 175 km/h 9/67-12/68 8 670
1602 M10 13.3 s 160 km/h 4/71-6/75 97 850
1602 RHD       4/71-10/75 3 261
1602 USA       4/71 232
1602 convertible       1/68-6/71 1 692
1802 M10 11.8 s 165 km/h 9/67-12/68 8 670
1802 Autom.       9/67-12/68 8 670
1502 M10 14.3 s 155 km/h 1/75-7/77 70 742
1502 RHD       9/75-12/76 822
1600/1602 CKD *
Portugali
M10 13.3 s 160 km/h 4/68-1/75 8 106
1600 CKD *
Uruguay
M10 13.3 s 160 km/h 4/67-6/67 58
1502 CKD *
Portugali
M10 14.3 s 155 km/h 5/75-5/77 1 068
 
* CKD = completely knocked down, täysin osina kokoonpanomaahan toimitetut autot
 
Värikoodit
BMW koodi Värin nimi Värin tyyppi Lisätieto
071 Agave unilackierung käytetty mallivuosina 1970-74
076 Amazonas unilackierung käytetty mallivuosina 1974-75
041 Atlantik unilackierung käytetty mallivuosina 1968-74
058 Bristol unilackierung käytetty mallivuosina 1965-66
085 Chamonix unilackierung käytetty mallivuosina 1962-80
002 Colorado unilackierung käytetty mallivuosina 1968-73
058 Derby unilackierung käytetty mallivuosina 1962-69
066 Florida unilackierung käytetty mallivuosina 1959-71
070 Golf unilackierung käytetty mallivuosina 1971-79
023 Granada unilackierung käytetty mallivuosina 1963-72
022 Inka unilackierung käytetty mallivuosina 1971-75
078 Jadegrün unilackierung käytetty mallivuosina 1975-78
020 Korall unilackierung käytetty mallivuosina 1976-80
027 Madeira unilackierung käytetty mallivuosina 1976-78
021 Malaga unilackierung käytetty mallivuosina 1970-76
104 Manila unilackierung käytetty mallivuosina 1970-76
079 Mintgrün unilackierung käytetty mallivuosina 1975-78
001 Nevada unilackierung käytetty mallivuosina 1968-72
044 Pastellblau unilackierung käytetty mallivuosina 1975-78
028 Phönix unilackierung käytetty mallivuosina 1976-77
067 Polizei-grün unilackierung n/a
036 Riviera unilackierung käytetty mallivuosina 1970-74
006 Sahara unilackierung käytetty mallivuosina 1967-75
068 Schwarz unilackierung käytetty mallivuosina 1970-
012 Sierrabeige unilackierung käytetty mallivuosina 1975-78
005 Tampico unilackierung käytetty mallivuosina 1964-69
073 Turf unilackierung n/a
024 Verona unilackierung käytetty mallivuosina 1972-76
055 Anthrazit metalliväri käytetty mallivuosina 1974-79
045 Arktisblau metalliväri käytetty mallivuosina 1974-86
042 Baikal metalliväri käytetty mallivuosina 1969-74
059 Caribe metalliväri käytetty mallivuosina 1967-69
008 Ceylon metalliväri käytetty mallivuosina 1972-74
037 Fjord metalliväri käytetty mallivuosina 1972-80
025 Granatrot metalliväri käytetty mallivuosina 1963-72
039 Pacific metalliväri käytetty mallivuosina 1964-68
060 Polaris Neu metalliväri käytetty mallivuosina 1963-76
075 Resedagrün metalliväri käytetty mallivuosina 1976-81
018 Rubinrot metalliväri käytetty mallivuosina 1975-77
009 Siennabraun metalliväri käytetty mallivuosina 1974-79
072 Taiga metalliväri käytetty mallivuosina 1972-76
013 Topasbraun metalliväri käytetty mallivuosina 1976-80
068 Tundra metalliväri käytetty mallivuosina 1971-73
065 Türkis metalliväri käytetty mallivuosina 1972-75
 
Valmistenumerot
malli valmistenumerot
BMW 1600-2 1 500 001
1 850 001
2 850 001
1 550 000
1 900 000
2 676 591
BMW 1600-2 RHD 1 550 001 1 553 252
BMW 1600 ti 1 580 001 1 588 670
BMW 1602 convertible 1 557 001 1 558 892
BMW 1602 USA 1 560 001 1 572 930
1971- mallit
BMW 1602 2 676 592
3 900 001
2 700 000
3 922 941
BMW 1602 RHD 1 553 253 1 554 575
BMW 1802 3 500 001
3 530 001
3 510 000
3 682 437
BMW 1602 USA 1 572 931 1 573 162
1973- mallit
BMW 1600 3 930 001 3 990 000
BMW 1602 RHD 3 560 001 3 570 000
BMW 1802 4 100 001 4 140 000
1975- mallit
BMW 1502 4 150 001
5 300 001
4 200 000
5 320 000
BMW 1502 3 810 001 3 820 000
 
Muutokset
ajankohta malli muutos
9/67 BMW 1600 12 V sähköjärjestelmä, vaihtovirtalaturi, kallistettavat niskatuet
7/68 BMW 2002 Kaksoispiirijarrut
2/69 BMW 1600
kaikki mallit
Kaksoispiirijarrut, jarrutehostin
Nelivilkkujärjestelmä
3/69 BMW 2002 Kytkimen toiminta lautasjousella
9/70 kaikki mallit Itsesäätyvä kytkin (paitsi 1600), elastisesti ripustettu kardaaniakseli, radialrenkaat
4/71 BMW 1600
kaikki mallit
1600 nimettiin 1602:ksi
kuminen sivukylkilista, puskureiden "pystykävyt" kumisuojuksin, kolmipuolainen ohjauspyörä, uusi kojelaudan muotoilu, uudet mittaristopohjat, varoitusvalo käsijarrulle, -polttoaineelle sekä -rikastimelle, 200 W virran ulosotto kojelaudassa (savukkeensytytin), voimakkaampi tuulilasinpyyhkijän moottori, parannetut ja uudelleenmuotoillut etuistuimet, nelivaihteinen Borg-Warner vaihteisto täyssynkronoinnilla, keskitetty moottorintestausliitin
12/71 kaikki mallit Moottorin kierrosluvun rajoitin
1/72 kaikki mallit Kuuden vuoden puhkiruostumattomuustakuu
4/72 kaikki mallit Kierrettävä moottorin öljypatruuna
9/72 BMW 2002
BMW 2002tii
Puristussuhteen muutos 8.3 -> 8.5:1
Puristussuhteen muutos 9.5 -> 10:1
2/73 kaikki mallit Uusittava ruosteenestokäsittely vain joka toinen vuosi
9/73 BMW 2002 ja 2002 tii H4 halogeeniajovalot
9/73 BMW 2002 A Solex 32/35 DIDTA kaasutin
9/73 kaikki mallit Kokonaan musta etumaski, nelikulmaiset takavalot (paitsi touring), BMW merkin sijoituspaikka vaihtui tavaratilan kanteen, 5-tuuman vanteet, hallintalaitteiden uudelleensijoittelu sekä puujäljitelmä kojelaudassa, 4-puolainen ohjauspyörä turvakeskiöllä, parannetut etuistuimet, niskatuet sekä turvavyöt, yksiosainen ovipaneeli, vilkku-/valoviiksen sijoitus vasemmalle ja tuulilasinpyyhkijän oikealle, läpinäkyvä sulakerasian kansi, polttoainetankin tilavuuden nosto 46 litrasta 50 litraan, suurempi jarrutehostin, parannettu pakoäänten vaimennus
4/74 kaikki mallit L mallivaihtoehto lisävarusteena saatavilla (poislukien turbo)
2/75 kaikki mallit parannetut etuistuimet
6/75 BMW 1502 Takalasin sähkölämmitin, himmennetty taustapeili, 490 W laturi, alumiininen- ja alumiinipinnoitettu etu- ja takaäänenvaimennin
1/76 BMW 1502 Lisävarusteena saatavilla turvallisempi laminoitu tuulilasi
5/76 BMW 1502 Ruosteenestokäsittely ainoastaan 14- ja 36 kuukauden jälkeen ensirekisreröinnin jälkeen
 
Lisätietoja
 
Kuvia
 
BMW 1502 vm. 1976
 
BMW 1502 vm. 1976
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Teknisiä piirroksia
 
BMW 1502 moottori
 
BMW 2002 moottori
 
BMW 1600ti etupyörän ripustus
 
BMW 1600ti taka-akselisto
 
BMW 02 korin mitat
 
BMW 2002 touring korin mitat
 
 
Palaa listaan

 

BMW Tietoutta
BMW "Neue Klasse" 1500 - E115
 
BMW 1500

BMW 1500 esiteltiin syyskuusa vuonna 1961 kansainvälisessä IAA autonäyttelyssä Frankfurtissa. Tuotanto ei kuitenkaan päässyt alkamaan heti näyttelyn jälkeen, ensimmäiset BMW 1500 mallit rullasivat ulos tehtaalta vuotta myöhemmin eli elo-syyskuussa 1962. Yleisö otti mallin hyvin vastaan ja tehtaan tilauskirjat täyttyivät vauhdilla. Auto edusti aikakautenaan urheilullisuutta, sympaattisuutta, nuorekkuutta ja yksilöllisyyttä.

 
Tekniset tiedot
malli moottori 0-100 km/h huippunop. km/h valm. vuodet valm. määrä
1500 M10 14.9 s 151 km/h 8/62-12/64 23 557
1500 RHD       8/62-12/64 250
 
Värikoodit
BMW koodi Värin nimi Värin tyyppi Lisätieto
n/a Arctic unilackierung n/a
058 Bristol unilackierung käytetty mallivuosina 1964-72
059 Caribe unilackierung käytetty mallivuosina 1962-67
085 Chamonix unilackierung käytetty mallivuosina 1963-72
002 Colorado unilackierung käytetty mallivuosina 1968-72
058 Derby unilackierung käytetty mallivuosina 1962-68
066 Florida unilackierung käytetty mallivuosina 1963-70
070 Golf unilackierung käytetty mallivuosina 1971-72
023 Granada unilackierung käytetty mallivuosina 1963-72
n/a Guayana unilackierung n/a
022 Inka unilackierung käytetty mallivuosina 1971-72
n/a Kashmir unilackierung n/a
021 Malaga unilackierung käytetty mallivuosina 1969-72
500 Pacific unilackierung käytetty mallivuosina 1966-67
n/a Schwarz unilackierung käytetty mallivuosina 1966-65
005 Tampico unilackierung käytetty mallivuosina 1962-72
073 Turf unilackierung käytetty mallivuosina 1962-72
n/a Polaris metalliväri käytetty mallivuosina 1962-65
 
Valmistenumerot
malli valmistenumerot
malli valmistuksen aloitus/-lopetus valmistenumerot yhteensä
BMW 1500 8/62-12/64 900 001 923 557 23 557
BMW 1500 RHD 8/62-12/64 990 001 990 250 250
 
Muutokset
ajankohta malli muutos
     
     
 
Lisätietoja
 
Kuvia
 
BMW 1500 vm. 1964
 
BMW 1500 kojetaulu
 
BMW 1500
 
 
Palaa listaan

 

BMW Tietoutta
BMW 700 LS, Luxus - E107
 
BMW 700
BMW 700 LS Luxus


BMW 700 LS suunniteltiin 1950-luvulla Wolfgang Denzelin johdolla ja nämä suunnitelmat esitettiin yhtiön johdolle marraskuussa 1957. Malli esiteltiin vuoden 1959 Frankfurtin autonäyttelyssä, jolloin esiteltiin myös coupe-malli 700 CS (E119). Malli otettiin hyvin vastaan ja tuotanto alkoi välittömästi esittelyn jälkeen.
 
Tekniset tiedot
malli moottori 0-100 km/h huippunop. km/h valm. vuodet valm. määrä
700 M107 n/a n/a 1959-1964 n/a
700 LS M107 n. 33 s 120 km/h 1962-1965 n/a
 
 
 
Palaa listaan

www.Autodoc.FI

VIIMEISIMMÄT UUTISET

FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS FeedPinterest
Pin It

VIIMEISIMMÄT VIESTIT

TopAutoOsat.fi

KERHOTUOTTEET

KERHOTUOTTEET

Scroll to top